Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

Amerikansk succes i luften

I 2003 blev amerikanske GE Wind den store vinder. 2004 bliver et sløjt år for vindindustrien. USA får et stille år, og markederne i Spanien og Tyskland er ved at være mættede. Først i 2007 slår væksten i havmølleparker og nye markeder igennem.

Stars and Stripes blafrede stolt i medvind, mens både Dannebrog og det tyske flag hang en anelse mere sammenfoldet i lidt mere vindstille og lummert trykkende vejr.

Sådan så billedet ud for vindmølleindustriens globale giganter i 2003.

Efter et særdeles sløjt 2003 kom der atter gang i den amerikanske vindmølleindustri. Omsætningen overgik jubelåret 2001, og med over 50 procent af hjemmemarkedet tog amerikanske GE Wind en ordentlig mundfuld markedsandele på globalt plan.

Fra en position som global nummer fem i 2002 med en markedsandel på 8,8 pct. avancerede GE Wind til at blive verdens næststørste producent med en markedsandel på 18 procent. Det fremgår af den helt nye rapport »World Market Update« fra BTM Consult, der er verdens førende konsulent- og analysebureau inden for vindmøllebranchen.

Verdensmarkedet er præget af tre store delmarkeder: USA, Tyskland og Spanien. Bortset fra opsætningen af havmølleparken ved Nysted er det danske marked for vindmøller stort set gået i stå.

Det er dog ikke ensbetydende med, at de danske møllefabrikker er gået i stå. Statistikken for 2003 opererer med NEG Micon og Vestas, som netop er fusioneret, som to selvstændige aktører. Og selv uden NEG Micon formåede Vestas at fastholde sin plads som verdensetter. Vestas var suverænt den ikke-amerikanske producent, som klarede sig bedst i USA, og for Vestas blev det kun til en mindre tilbagegang fra 22,2 til 21,7 pct. af verdensmarkedet.

Taberne
De store tabere i 2003 blev NEG Micon og de to tyske producenter Nordex og Enercon, der alle tabte betydelige markedsandele.

GE Wind kan dog få det noget sværere i år, vurderer direktør Birger T. Madsen fra BTM Consult. Den såkaldte PTC-støtteordning i USA er ikke kraft i 2004, og derfor forventer BTM Consult, at det amerikanske marked bliver på under halvdelen af niveauet for 2003.

Ti procents vækst
På fem-års sigt forudser prognosen en vækst på godt ti procent, men væksten vil være ujævnt fordelt, og i 2004 må vindproducenterne regne med et marked, som skrumper en anelse, mens væksten bliver ganske markant i 2007.

»De tyske og spanske markeder, som vi kender dem, har sammen med USA været verdens tre største markeder, og de er ved at være mættede. I hvert fald når det gælder møller på landjorden. Væksten kommer i kraft af en vækst på off-shoremarkedet, hvor Tyskland også vil tælle en del, og så vil der komme vækst på en række nye markeder som Italien, Frankrig og Storbritannien. Men det har trukket noget ud med væksten på off-shoreområdet, derfor har vi lagt et forholdsvist lavt vækstskøn, og det bliver først om et par år, det går rigtig stærkt,« siger Birger T. Madsen.

I den sammenhæng har det nye fusionerede Vestas og den anden store danske producent Bonus Energy fordelen af, at de traditionelt er langt mere globalt orienterede end deres konkurrenter. De øvrige store vindmølleproducenter er alle stærkest på hjemmemarkedet.

»Men GE Wind er allerede stærke i Tyskland, og de er godt på vej til at blive globale. Det samme gælder spanske Gamesa og tyske Enercon,« siger Birger T. Madsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen