Berlingske Business

Amatører skal passe på

Det er en vanskelig sag at passe sin formue. Nu siger en ekspert, at uerfarne investorer skal passe meget på.

Private investorer, som fravælger investeringsforeninger, når de sparer op til fremtiden, risikerer at komme meget galt af sted.

Der er godt nok ved at brede sig den opfattelse herhjemme, at private investorer og rene amatører kan klare sig lige så godt som de professionelle på de finansielle markeder. Men det er helt forkert, advarer finanseksperten Jesper Kirstein, der netop har udsendt en større analyse af investeringsforeningernes afkast.

Han peger på, at man altid kan finde enkelte eksempler på - heldige - private investorer, der slår de professionelle og skaber bedre afkast.

»Men det er næppe sandsynligt, at private i snit klarer sig bedre end professionelle aktører. Og hvorfor skulle investering og finans også være det eneste område, hvor erfaring, dygtighed, systematik, arbejde og omhu ikke bidrager til resultatet,« spørger Jesper Kirstein.

Han understreger, at konklusionen i undersøgelsen ikke er, at alle investeringsforeninger eller andre, som forvalter store formuer, leverer gode afkast. Sådan er det langt fra.

Men i kraft af dygtige medarbejdere, gennemtænke processer og hårdt arbejde fortjene foreningerne, at danskerne viser dem større tillid.

Jesper Kirstein peger også på, at omkostningerne ved at handle og eje investeringsforeningsbeviser kan være for høje. Også de salgspenge, som foreningerne betaler til de banker, som sælger deres beviser, er efter Jesper Kirsteins opfattelse »alt for høje«.

Men på trods heraf er konklusionen altså, at det er muligt at finde foreninger, der systematisk gør det godt, og som med meget stor sandsynlighed også vil gøre det godt fremover - og også langt bedre end den lille investor.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen