Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Alt andet end fantastisk

Anmeldelse: Amerikansk managementguru udsender kogebog fra elleve amerikanske succesvirksomheder - men fem af dem går allerede mindre godt.

Det er næppe for højt sat, at 75 pct. af alle gode bøger om erhvervslivet på dansk kommer fra Forlaget Børsen. Med en nærmest imponerende hastighed sprøjter bøgerne ud fra trykkerierne, uanset om de er danske originalværker eller oversatte bestsellere.

Seneste udgivelse er en oversættelse med en titel, som forlaget ikke har set nogen grund til at oversætte. »Great«.

Emnet er da også så fascinerende, at det også på forhånd lyder som en rigtig god idé: Den handler om, hvorfor nogle virksomheder tager springet fra god til fantastisk - og andre ikke.

Altså: Sammenlignende succesforskning, ja, måske en kogebog?

For kvaliteten taler at forfatteren er managementguruen Jim Collins, der for seks år siden lavede en anden bestseller med titlen »Skabt til succes«, som også er en af den slags bøger, der forsøger at udlede fællesnævneren for succes, i det tilfælde i nogle af USAs store, gamle virksomheder.

Lakmusprøve

»Great«, der i typografien har skjult sin fulde titel »Good to Great«, har de sædvanlige gode iagttagelser fra store virksomheders liv, som nok kan være inspiration, og det er altid fint, men problemet er, at selv om denne bog først udkom i USA i efteråret, så går i hvert fald fem af de elleve omtalte allerede i dag knap så godt.

Jim Collins har udvalgt de elleve virksomheder efter ganske videnskabelige metoder, som der redegøres grundigt for i bogen, bl.a. at de har haft succes i 15 år. Men lakmusprøven for en læser er naturligvis, at forbillederne også har succes, når en bog om dem udkommer. Og det kniber altså desværre.

Eksempelvis scorede den bedst kendte af de elleve virksomheder i Danmark, Gilette, der laver barbergrej og Duracell-batterier, kun et overskud på 392 millioner dollar ud af en omsætning på 9,2 mia. dollar i år 2000, og det synes de selv er mere flovt end flot.

Ja, Gillette er måske endda blevet et fint eksempel på, at der måske havde været mere at lære af at høre om virksomhedens pludselige tilbagegang efter mere end 15 års succes, hvor formularen ikke synes at have været anderledes i de foregående 80 år.

Karismaen

Kreditforeningen Fannie May med 4.100 medarbejdere og USAs næststørste stålproducent, Nucor, med 7.900 er de eneste af de elleve, der er så »små«, at de ligner noget, der som ledelsesopgave for alvor kan sammenlignes med danske forhold, og i Danmark har vi jo knap hørt om de to største, detailhandelskæderne Kroger og Walgreens med henholdsvis 312.000 og 129.000 medarbejdere.

Jim Collins dybeste påstand i den nye bog er, at ledelserne i de elleve virksomheder bedre end mere kendte virksomheder er kommet ud over det punkt i deres historie, hvor de ledes af karismatiske chefer.

Det budskab går næppe hjem over for et amerikansk publikum, der elsker Jack Welch, Bill Gates og Andy Grove.

Og slet ikke over for et dansk, for hvilken ledelse herhjemme kan bruge det til noget at påstå, at medarbejderne fremover skal gå ud og gøre som virksomheder som Kimberley Clarke, Abbott eller Pitney Bowes, der scorer pænt på en matematisk managementformel, men ellers desværre synes aldeles uinteressante.

Næsten 100 sider noter, forklaringer og lignende mildner ikke indtrykket af de 315 sider, som Forlaget Børsen helt ublut forlanger 455 kr. for.

Det her bør være et eksempel på, at en bog trods flot boghåndværk og velkomponerede omslagsnoter bedømmes af publikum på sit indhold - og det dækkes af nogenlunde det modsatte af det ord, der udgør bogens titel.

Jim Collins: Good to Great, Forlaget Børsen, 315 sider, 455 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen