Berlingske Business

Alliance ønsker mindre ændring af lukkeloven

Butikkerne skal holde åbent første søndag i hver måned. Det foreslår De Samvirkende Købmænd, Coop Danmark og HK/Handel i nyt forslag.

En liberalisering af lukkeloven i sneglefart.

Det er hvad De Samvirkende Købmænd, Coop Danmark og HK/Handel lægger op til med et nyt forslag. De ønsker, at butikkerne holder åbent første søndag i hver måned, og at forbudet mod salg af alkohol i dagligvarebutikker efter klokken 20 afskaffes.

31 organisationer står bag forslaget, der bringes på banen, fordi erhvervs- og økonomiminister Bendt Bendtsen (K) har efterlyst en fælles indstilling fra detailhandlen, forud for arbejdet med en revision af den nuværende lukkelov, der skal revideres i 2004-2005.

»Der er et politisk ønske om yderligere liberalisering af lukkeloven i forhold til i dag. Med det her forslag har vi fundet et mødepunkt, der tilgodeser et politisk ønske, de ansattes ønsker, samt forbrugerne og de forretningsdrivendes behov,« siger John Wagner, adm. direktør i De Samvirkende Købmænd (DSK).

Lille liberalisering
Med forslaget vil antallet af åbne søndage blive forøget fra de nuværende ni om året til minimum 11 og maksimalt 13.

»Selv om det ikke ser ud af mange søndage, så tror jeg, at det vil have en stor effekt rent omsætningsmæssigt. I det forgangne år har der været søndagsåbent hist og pist. Det er ikke til at finde ud af som forbruger. Men jeg tror, at familierne vil udnytte, at de kan købe stort ind den første søndag i hver måned,« siger H.C. Madsen, adm direktør i Coop Danmark, der bl.a. tæller Brugsen, Kvickly og Fakta.

H.C. Madsen lægger ikke skjul på, at han gerne ville have mulighed for at holde åbent i alle sødagene i december: »Det måtte vi opgive i forhandlingerne med de andre organisationer. Men forslaget lægger op til, at butikkerne kan holde åbent den første søndag i december og søndagen før juleaften. Det er også her, der sælges mest«.

Danmarks anden store dagligvarekoncern, Dansk Supermarked, går ind for en total liberalisering af lukkeloven. Men informationschef Poul Guldborg vil ikke udtale sig om konkurrenternes indstilling, som han blot vælger at tage til efterretning.

H.C. Madsen fra Coop Danmark mener, at de forskellige holdninger skyldes to forskellige butiksstrukturer.

»Hvis man afskaffede butiksloven fra den ene dag til den anden, ville det være til de store butikkers fordel. Vores butiksnet består af flere mindre butikker, også ude på landet. De skal kunne nå at omstille sig, og derfor går vi ind for en glidende overgang.«

Med indstillingen har arbejdsgiverne i DSK og Coop Danmark valgt at gøre fælles front med lønmodtagerne i bl.a. HK/Handel og NNF.

»Forslaget om yderligere liberalisering er ikke vokset i vores have. Vi havde helst set loven videreført uden flere åbne søndage, men vi gør en dyd ud af nødvendigheden, når det er det, detailhandlens organisationer kan enes om,« siger Jørgen Hoppe, formand for HK/Handel.

Og Bendt Bendtsen er glad for at have modtaget udspillet.

»En del organisationer står bag forslaget, som vil indgå i overvejelserne om lukkeloven. Men jeg har noteret mig, at Dansk Handel og Service har en lidt divergerende holdning på det her punkt,« siger Bendt Bendtsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen