Berlingske Business
07:02Olieprisen stiger efter uro i Nordirak

Aller tjener stadig godt på sladder

Trods ledelseskrise på Se & Hør har bladet det godt, siger Aller-familien, der hører til blandt Danmarks rigeste. Formuen er skabt på at udgive ugeblade gennem 129 år.

Ingen kan som Aller sælge kulørte nyheder. Syv ud af ti solgte, danske ugeblade kommer fra det 129-årige bladhus i Valby i København. I Norge står Aller bag halvdelen af alle ugeblade og i Sverige otte ud af ti. Finland er stadig Allers mindste område med en markedsandel på 20 procent.

Aller-koncernen kom uventet i mediestrålekasterne, da Se & Hørs altid kontroversielle chefredaktør Peter Salskov i sidste uge mistede jobbet på at bringe en artikel om en fodboldspillers privatliv. Den slags historier er der penge i.

»Det går ikke skidt for Se & Hør,« siger Erik Aller, der sammen med familiemedlemmerne Bettina Charlotte Aller, Carl Erik Aller og Katinka Pernille Aller udgør direktionen i Carl Allers Etablissement. Kun Bettina Aller er selv ugebladsstof. Den resterende del af familien lever oftest uden den store, offentlige fokus.

Den efterhånden vidtforgrenede Aller-familie blev fornylig af Børsens Nyhedsmagasin vurderet til at være den 26. rigeste i Danmark med en samlet formue på 1,4 mia. kr. Men Aller-koncernen skønnes meget mere værd. I den kringlede blanding af ejerforhold i koncernen sidder det AMP-børsnoterede Rella Holding på 55,6 pct. af aktierne i koncernen. Alene Rella Holding har en markedsværdi på ca. 1,6 mia. kr.

Men Rella Holdings aktier giver ikke indflydelse hos Aller. De er alle stemmeløse B-aktier. Magten ligger i Aller Fonden, som er hovedbesidder af A-aktier og retten til at bestemme. Og der er, siger Erik Aller, absolut ingen snak om at slå aktieklasserne sammen eller give B-aktierne adgang til at bestemme.

Ifølge Rella Holding var der vinteren igennem seriøse forhandlinger med »et større europæisk medieselskab«, som ville købe Rellas beholdning af B-aktier i Aller. Men det ville ikke have givet indflydelse på koncernens drift, siger Erik Aller.

»Vi har ikke behov for en europæisk partner,« siger Erik Aller.

Aller satte i 2000 overskudsrekord med 371 mio. kr., regnskabstallene for 2001 viser et overskud på 280 mio. kr. Nedgangen skyldes ekstraordinære indtægter året før - samt store investeringer i et nyt trykkeri, der netop er åbnet i Taastrup. Trykkeriet skal - sammen med rationaliseringer - skaffe en driftsforbedring på 700 mio. kr. i koncernen.

Hver uge sælger Aller rundt regnet 3.100.000 ugeblade i Norden. Læg dertil måneds- og kvartalsudgivelser. Udover de såkaldte dame- og sladderblade, udgiver Aller titler om mode, musik, bolig, børn, mad, både, biler, erotik, romantik, fotografering, jagt og krydsordsblade.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen