Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Aller har fået styr på trykkeri og økonomi

Aller har fået styr på trykkeri og økonomi - 1
Adm. direktør hos Aller Press, nordmanden Pål Thore Krosby, er godt tilfreds med koncernens resultat for 2003 og forventer et endnu bedre 2004. <br>Foto: Peter Elmholt

Salget af ugeblade har været faldende i 2003, alligevel har Aller Press fået vendt underskud til et overskud i det nyeste regnskab. Det skyldes koncernens nye trykkeri.

Danmarks største udgiver af ugeblade og magasiner, Aller Press, har i 2003 fået styr på sit drilske trykkeri, og bladkoncernen kan derfor igen fremvise sorte tal på bundlinien.

Aller Press kom således ud af regnskabsåret 2002/2003 med et overskud på 25 mio. kroner efter skat. Det er en klar forbedring i forhold til sidste årsregnskab, hvor Aller Press havde et underskud på 36 mio. kr.

Det positive resultat skyldes primært Allers nye trykkeri i Høje Taastrup, som efter store startvanskeligheder forrige år nu er begyndt at fungere. Aller har på grund af trykkeriproblemerne tidligere måttet betale dyrt for at få trykt sine blade på andre trykkerier, men det er slut nu.

Driften af trykkeriet kostede sidste år Aller Press 50 mio. kroner, hvilket er væsentlig mindre end tidligere. Forventningerne til trykkeriet er, at det i 2004 nærmer sig et nul på bundlinien.

»Vi regner med, at trykkeriet kun vil give et minimalt underskud i 2004, og derfor forventer vi også, at årets resultat for hele Aller Press i 2004 bliver endnu bedre end sidste år,« siger Pål Thore Krosby, adm. direktør i Aller Press.

Pål Thore Krosby har også positive forventninger til Allers salg af ugeblade i 2004. Han regner med, at det royale bryllup i maj mellem Kronprins Frederik og Mary Donaldson vil give især Billed Bladet et rigtig godt forår.

Nye udgivelser
Aller Press vil i den første halvdel af 2004 også introducere to nye udgivelser på markedet. Men Pål Thore Krosby kan dog ikke løfte sløret for, hvad de to nye blade vil handle om, eller hvor tit de skal udkomme.

De to nye planlagte udgivelser fra Aller Press bliver i branchen tolket som et meget positivt tegn for bladkoncernen.

»Aller er kendt for at være meget konservativ i sin bladpolitik, og når de nu forsøger sig med nogle nye udgivelser, er det helt sikkert et tegn på, at koncernen har fået styr på økonomien igen,« siger Niels Egerup, print director i OMD, Danmarks største mediebureaugruppe.

Han vurderer, at de eksisterende blade på markedet kun vil være i stand til at gå marginalt frem i oplag i 2004, og derfor skal en oplagsfremgang komme fra nye blade, der kan ramme huller i markedet. Niels Egerup tror, at det royale bryllup kun vil give en ganske kortvarig opblomstring for de kulørte ugeblade.

Sidste år havde Aller Press, der blandt andet udgiver Billed Bladet, Se & Hør, Kig Ind og Familie Journalen, en svag nedgang i det samlede oplag af ugebladene. Det samlede oplagstal for alle koncernens ugeblade er fra 2002 til 2003 faldet med 7.000, og det ligger dermed nogenlunde stabilt på 1,1 mio. om ugen. Dermed fastholder Aller Press sin markedsandel på 70 pct. i Danmark.

Aller Press er en del af den store Aller-koncern, Carl Allers Etablissement, der også udgiver ugeblade i Sverige, Norge og Finland. Aller er Nordens største udgiver af ugeblade, og det samlede ugentlige oplag i hele Norden er på 3,2 mio. eksemplarer.

Det danske og nordiske bladmarked har været en guldgrube for koncernen, og den samlede pengetank hos Allerfamilien er i øjeblikket på rundt regnet 2,8 mia. kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen