Berlingske Business
17:16

Aldrig for sent at søge til udlandet

Aldrig for sent at søge til udlandet - 1

Bjarne Rasmussen har altid ment, at livet er for kort til Danmark. Men ingen arbejdsgivere ville sende ham ud. Først da han opgav håbet, skete det.

Han har altid sagt det tydeligt til sine arbejdsgivere, men intet skete: Ønsket - og lidt en drøm - om at arbejde i udlandet har alle dage stået højt på Bjarne Rasmussens agenda.

Derfor har den teknisk dygtige dansker også bevidst søgt til internationale selskaber som IBM og Digital, der i dag er en del af HP. Her var der, mente han, størst chance for at blive udstationeret, men sådan gik det aldrig.

For et par år siden blev Bjarne Rasmussen teknisk direktør i Danmark for et af verdens største softwareselskaber, Computer Associates, og siden blev han også teknisk chef for Norden. Men flyrejserne nordpå var ikke helt det samme som at etablere sig med familien i udlandet.

Lejligheden og muligheden kom med andre ord aldrig, og da familien Rasmussen for et år siden købte nyt stort hus nord for København, var håbet opgivet.

Det hus skulle familien Rasmussen aldrig have købt, for knap var malingen tør, før end buddet - endelig - kom.Hvorfor sagde du ja til dit nuværende job?

»Jeg blev ganske enkelt ringet op fra vores hovedkontor i USA og det lød lige så meget som en ordre, som en forespørgsel. De ville have mig til London. Connie, min hustru, og jeg mente godt nok, at det var dårlig timing, fordi vi lige havde købte nyt hus, men der var ingen tvivl i vort sind. Vi ville af sted, fordi vi ville byde familien udfordringen, og fordi jeg var klar til nye arbejdsmæssige udfordringer.

Jeg havde fået hånd om mit arbejde i Norden. Det kørte meget velsmurt, og når jeg satte mig ved skrivebordet om morgenen, så kom der ikke de store overraskelser. Der var styr på butikken. Så jeg var klar til nye udfordringer, og det skal jeg hilse at sige er sket. Nu er jeg chef for den tekniske service i hele Europa, og sammen med min stab her i London på 50 medarbejdere, har jeg cirka 900 medarbejdere rundt omkring i de forskellige lande.

Det er os, man ringer til, når noget er gået galt. Derudover er jeg også chef for vores serviceydelser, hvor jeg skal hente en omsætning på cirka en milliard kroner hjem i år.«Hvilke forventninger har du til din personlige udvikling?

»Lige nu er det meget spændende. Jobbet er hårdt og kombineret med de personlige udfordringer, hele familien har i dagligdagen, så spekulerer jeg ikke specielt dybt over den videre vej frem.

At bo i en fremmed kultur er meget berigende. Vi oplever nyt hver dag. Det skægge ved at komme til Storbritannien er, at det er som at gå 20 år frem i tiden, og på andre områder er det som at gå minimum ti år tilbage i tiden.

Eksempelvis siger danskere altid deres mening til chefen. Men her i England gør de, som chefen siger, også selv om chefens idé eller plan er skør. Hvis chefens projekt tilmed er ved at løbe af sporet, og det hele går op i hat og briller, så følger de stadig ordren. Det er meget frustrerende, så det kræver virkelig, at man har fingeren på pulsen. Dermed mener jeg ikke, at hverken englændere eller amerikanere er dårligere uddannet, tværtimod, det er et kulturspørgsmål.

Derfor skal du herovre selv undersøge meget, for du kan ikke regne med, at medarbejderen selv kommer og siger, at det går skidt.« Hvad ligger der bag dit valg af uddannelse?

»Jeg har altid været teknisk interesseret. Lige fra jeg fik min første loddekolbe som syvårig, har jeg rodet med teknik, og derfor lå det lige for, hvad jeg skulle beskæftige mig med i voksenlivet.

Men jeg har aldrig villet være chef. Både hos IBM og Digital forsøgte de at få mig til at være chef, men jeg insisterede på, at jeg var tekniker, ikke leder. Det var først, da jeg kom til Computer Associates i 1997, jeg tog springet fra at være individualist til at skulle drive et team. Et team, der er vokset fra 40 i Danmark, 150 i Norden og til 1.000 i Europa.«Hvad er din personlige drivkraft i arbejdet?

»At få ting til at lykkes og at forstå vores forretning på et højere plan i en international sammenhæng.

At forstå de bagvedliggende beslutningsprocesser for, hvad der sker lokalt i Danmark, er meget spændende. At blive taget med på råd, hvad fokuserer vi på, hvordan får vi vores organisation til at virke bedre og vurdere konsekvenserne af nye tiltag - altså at være med til at formulere strategien, det er en god drivkraft.

Jeg begyndte i London i juni i fjor, og frem til nu har det været meget barsk. Fra at være ovenpå, da jeg arbejdede i Danmark, har jeg nu været helt nede og kravle. Når man som ny kommer ind i en organisation, så skal man bevise - over for nogle du ikke før har arbejdet tæt sammen med - at du kan noget. Hvad er din integritet? Hvordan arbejder du? Hvem er du?

Naturligvis har de forlods hørt, at jeg er en fin fyr, men det vil de så lige afprøve selv. Det tager nogle måneder.«Hvad laver du om ti år?

»Jeg er på vores hovedkontor i USA, jeg er tilbage i Danmark eller hvor som helst på kloden, hvor udfordringen måtte være. Ikke kun udfordringen for mig, men i lige så høj grad for familien.

Det er klart, at hvis jeg får mit nuværende job til at fungere godt og skaber resultater, så vil jeg blive budt stadigt flere opgaver.

Egentlig er jeg slet ikke sikker på, at vi vender tilbage til Danmark. Med al respekt for Danmark, så er det ikke noget vi går og satser på. Jeg har lært, at det aldrig er for sent at prøve noget nyt. Så det fortsætter vi med.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen