Berlingske Business

Aktionærerne skal være mere aktive

Aktionærerne skal  være mere aktive - 1
Når de små investorer ikke møder op, bliver det de »bankvenlige« personer, som vælges til bestyrelserne, siger Aktionærforeningens Claus W. Silfverberg. Arkivfoto: Mogens Ladegaard

I de kommende uger afvikles generalforsamlinger i investeringsforeninger og børsnoterede selskaber. Ejerne - aktionærerne - bør møde op, mener Aktionærforeningens direktør.

Private, som ejer aktier i børsnoterede virksomeheder eller beviser i investeringsforeninger, bør møde op på de generalforsamlinger, som det lige nu er højsæson for. Det giver selv den lille investor mulighed for at få indflydelse, og det bør udnyttes.

Det mener direktøren for Dansk Aktionærforening Claus W. Silfverberg, som kalder generalforsamlingerne »årets vigtigste aktionærmøde«.

I næste uge holder eksempelvis Amagerbanken, Danske Bank, William Demant Holding og Nordea Invest deres årlige generalforsamlinger. Senere på måneden følger Jyske Invest og mange andre efter, og 1. april afholder også Danske Invest generalforsamling.

»Private aktionærer bør møde op til disse generalforsamlinger. Her skal de stille kritiske spørgsmål, bede om at få forklaret ting, de ikke forstår, og komme i dialog med virksomhedernes bestyrelse og direktion. Ønsker de højere afkast og en større kursstigning, er det bare med at få det sagt. At møde op til en generalforsamling er både en ret og en pligt, man har som aktionær. Ejer man aktier, er man medejer af en virksomhed, og så skal man deltage i generalforsamlingen og vise interesse for selskabet,« siger Claus W. Silfverberg.

Firmaer ønsker dialog
Man bør sætte sig ind i regnskaber, virksomhedens udvikling med videre, før man møder op, og så ellers spørge løs, uddele ris og ros og være aktiv, påpeger direktør for den danske aktionærforening.

Claus W. Silfverberg mener, at også virksomhedernes ledelse gerne vil i dialog med deres aktionærer.

Et særligt problem er der i forhold til investeringsforeningernes generalforsamlinger, mener direktøren for aktionærforeningen.

Her er demokratiet og mulighenden for at få indflydelse begrænset. Af samme grund har aktionærforeningen i år opgivet at få mindre private investorer valgt til bestyrelsen i investeringsforeningerne.

»Det har vi prøvet flere år i træk nu, og det er ikke lykkedes. Vi har kun begrænsede ressourcer, så dem vil i år bruge på andre ting,« siger siger Claus W. Silfverberg.

Han tilføjer, at det kun er omkring 1,5 pct. af den samlede masse af stemmer hos mindre private investorer, som de senere år er mødt op på investeringsforeningernes generalforsamling.

»Det er alt for få. Og når der ikke kommer flere, har vi ikke en chance for at få valgt repræsentanter for de små investorer. I stedet bliver det så bankvenlige personer, som vælges, og dermed udelukkes de små småsparere fra indflydelse,« siger Claus W. Silfverberg.

For at lokke flere frem til generalforsamlingerne mener Claus W. Silfverberg, at investeringsforeningerne burde gøre mere for at markedsføre deres generalforsamlinger.

»Alt for ofte står det alene nederst på side 20 i et medlemsblad, hvornår generalforsamlingen afholdes. Det ser kun få. I stedet burde foreningerne sende alle et brev, så de blev mere aktiveret,« lyder det fra aktionærforeningens direktør.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen