Berlingske Business
09:49Analytikere: Verdens vigtigste rente fortsætter op

Aktionærerne har smagt blod - og nu vil de have mere

Disneys aktionærer er ikke enestående. Både i USA og Europa er aktionærerne vågnet op og giver direktioner og bestyrelser kam til deres hår.

Disney-aktionærernes spektakulære dødstød til Michael Eisner som Disney-bestyrelsesformand (han er stadig direktør) udgør en milepæl i den disciplin, der hedder »aktionær-aktivisme«. Men der er langt fra tale om begyndelsen på denne relativt nye disciplin.

Alene i USA har aktionærer, der ellers historisk pænt har holdt sig i baggrunden, på dette års generalforsamlinger fremsat over 700 forslag om forbud mod overdrevne lønpakker til ledelsen, aktionærernes ret til at udpege bestyrelsesmedlemmer og andre corporate governance-forslag. Det er en markant rekord i forhold til sidste år, der i sig selv var en markant rekord.

I selskaber som Delta Airlines og Dow Chemical ligger der eksempelvis forslag til generalforsamlingerne i marts om et lønningsloft til direktører på en million dollar - langt lavere end de svimlende summer, direktører ofte får udbetalt »over there«. På samme måde overvejer de amerikanske børsmyndigheder, Securities and Exchange Commission, et forslag, der vi gøre det muligt for aktionærer at nominere deres egne bestyrelseskandidater. Den type forslag er ikke overraskende stærkt kontroversielle på direktørgangene.

»(Disney-afstemningen) er måske det indtil nu klareste bevis for, at aktionærer har tænkt sig at opføre sig som sande ejere og kræve, at selskabet ledes på den måde, de gerne vil have,« siger Greg Taxin, hvis selskab rådgiver aktionærer og kalder Disney-afstemningen et skelsættende øjeblik.

Og aktivismen er ikke kun et amerikansk fænomen, selvom USA (og England) altid har haft en langt større tradition for aktionærdemokrati end det kontinentale Europa. Flere end 60 ud af 108 europæiske topselskaber svarede i en undersøgelse »ja« til spørgsmålet om, hvorvidt de oplevede en større grad af aktionæraktivisme. Næsten ligeså mange sagde sjovt nok, at aktionærerne havde for travlt med at beskæftige sig med direktørlønningerne. Forandringerne kommer også fra Bruxelles, hvor EU er på vej med corporate governance-regler, der vil stille krav til opførslen hos ledelse og bestyrelser.

Det er naturligvis de seneste tre års skandalebølge fra Enron til Parmalat, der har vækket de slumrende aktionærer. Og aktionæraktiviteten er faktisk steget i år, selvom både selskabernes indtjening og opførsel er forbedret markant. Derfor tyder intet på, at denne aktivisme vil gå i sig selv igen.

Også i Danmark oplever man en stigende aktivisme, omend fra et lavt niveau.

»Vi ligger i midtergruppen. I forhold til lande som Tyskland, Schweiz og længere sydpå ligger vi fint,« siger direktør i Dansk Aktionærforening, Claus W. Silfverberg, men fortsætter som eksempel, at hvor Dansk Aktionærforening kun er repræsenteret på cirka 20 danske generalforsamlinger, er den svenske søsterorganisationer med på samtlige, mens foreningen i Holland holder advokater permanent beskæftigede med sagsanlæg mod virksomheder med etik-problemer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen