Berlingske Business

Aktionærer vil flygte fra el-selskab

I kølvandet på Elsams generalforsamling på fredag bliver 30-40 procent af Elsams aktier sat til salg de kommende måneder. Svenske Vattenfall er på vej ind, mens DONG lurepasser.

Efter Elsams generalforsamling på fredag vil selskabet opleve en massiv flugt af aktionærer. Elsams adm. direktør Peter Høstgaard-Jensen erkender, at der kun er 30 procent af den nuværende ejerkreds, som er langsigtede strategiske ejere i selskabet.

Med aktieposter på 30-40 procent af Elsam-aktier i spil de kommende måneder er der lagt op til et åbent spil om Elsam.

Den svenske gigant Vattenfall er på vej ind, og samtidig lurepasser DONG, som i sidste uge måtte opgive planerne om en fusion med Elsam. DONG har i dag en aktiepost på cirka 25 procent af aktierne i Elsam, men indtil videre ønsker DONG-ledelsen ikke at kommentere på, hvad man vil bruge den aktiepost til.

Pris aftalt på forhånd
Først omgang i kampen om Elsam udspilles i næste uge, hvor det store statsejede svenske energiselskab Vattenfall vil erhverve omkring 13 procent af aktierne i Elsam.

Det er en direkte konsekvens af den aftale, som gruppen af jyske andelsejede elselskaber i oktober indgik med Vattenfall.

Derfor er prisen aftalt på forhånd til kurs 930. Manøvren, hvor de jyske selskaber bruger deres forkøbsret til at holde DONGs indflydelse nede og derefter sælger videre til Vattenfall, blev skruet sammen, fordi en række af selskaberne ikke vil gældsætte sig yderligere ved opkøb af Elsamaktier.

Musketereden mellem de jyske selskaber blev oprindelig indgået med en aftale i august. Her har selskaberne lovet hinanden at optræde i flok frem til 1. februar 2005, men når den dato er overskredet, er der en lang række selskaber, som også vil være interesseret i at afhænde deres oprindelige aktiepost i Elsam.

»Fra 1. februar er der ingen bindinger længere. Vi har et rimelig godt overblik over vores aktionærer, og der er omkring 30-40 procent af aktionærerne, som er langsigtede strategiske ejere,« siger Peter Høstgaard-Jensen.

For krigeriske
Med i denne kreds regner han imidlertid også sønderjyske ESS, som i oktober brød enigheden, da man fandt, at de øvrige selskaber var for krigeriske over for DONG. Blandt de ejerselskaber, som er parat til at afhænde Elsam-aktier er en række af de største aktionærer, herunder energiselskabet NRGi i Århus og Aalborg Kommune.

I de hidtidige opkøb har DONG købt Elsam-aktier til kurs 890. Ifølge Berlingske Tidendes oplysninger var Finansministeriet under fusionsforhandlingerne parat til at værdisætte Elsam til en kurs mellem 1400 og 1500, men heller ikke denne kurs var tilfredsstillende for Elsams ledelse.

Når de første aktionærer går i gang med at sælge, vil det være en lakmusprøve på Elsam-ledelsens påstand om, at Elsam er omkring det dobbelte værd, af det DONG har givet i de hidtidige handler. Peter Høstgaard-Jensen ønsker dog ikke at sætte tal på, hvad en rimelig kurs på Elsam-aktier er.

»I fusionsforhandlingerne har vi diskuteret udfra den relative værdi mellem Elsam og DONG. Herudover har vi sagt, at kurs 890 er for lidt, men jeg vil ikke sætte et præcist tal på, hvad kursen bør ligge på,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen