Berlingske Business

Aktiemarked efterlyser plan for ISS-vækst

Aktiemarkedet ser frem til ISS' nye plan for de kommende års vækst. Den hidtidige plan nåes ikke, og adm. direktør Eric Rylberg vil formentlig være mere forsigtig med offentlige udmeldinger i den nye plan.

Aktiemarkedet afventer en plan fra ISS-topchef Eric Rylberg, over hvordan selskabet når sine mål i de kommende år og hvilke mål der skal nåes. Det står nemlig allrede nu klart, at virksomheden ikke når målene i planen »Create2005«, der udløber næste år.

Ifølge planen skulle ISS have fordoblet både omsætning og driftsresultat med udgangspunkt i 2000 tal ved udgangen af næste år.

Omsætningen skulle dermed have ligget på lige under 60 mia. kroner, mod selskabets forventning for i år på 40 mia. kroner og analytikernes forventning på omkring 44 mia. kroner næste år. Driftsresultatet skulle have nået ca. 3 mia. kroner mod analytikernes bud på 2,5 mia. kroner.

Efter planen blev offentliggjort gik den europæiske økonomi i stå og ISS har siden kæmpet hårdt for at øge væksten. Eric Rylberg mener dog ikke, at planen var skæv, selv om den skød så meget ved siden af.

»Vi kunne ikke forudsige, at det ville gå så skidt for økonomien, og vi har da fået øget omsætningen til 40 mia. kroner,« siger han.

Samtidig gør Eric Rylberg det klart, at han nok vil være mere forsigtig med fremtidige offentlige udmeldinger, fordi man så bliver målt og vejet hele tiden.

»De her mål er opstillet for at sikre, at virksomheden ikke går i stå. For at sige til medarbejderne, at nu skal vi til Rom, og det betyder, at vi ikke skal køre til Madrid eller Athen. Om turen så tager to en halv eller tre dage, betyder mindre,« siger Eric Rylberg.

Han vil ikke løfte sløret for den nye vækstplan, men det står klart, at selskabet fortsat satser på at købe sig til 10 procents vækst om året oven i de fem procents organisk vækst, man i øjeblikket satser på.

94 virksomheder købt i år
Selskabet har i år købt 94 virksomheder med en samlet omsætning på 6 mia. kroner og 36.600 medarbejdere. Det svarer til 15 procent i tilkøbt vækst for i år efter et roligere 2003.

I går sagde ISS, at man planlægger at købe 49 procent af det australske serviceselskab Tempo Services Ltd. og Deutsche Bank resten, hvis banken vælger at afnotere selskabet. Investeringen er på 240 mio. kroner.

ISS har i år købt to selskaber med en omsætning over 1 mia. kroner, hvilket hører til sjældenhederne. Et typisk opkøb ligger under 800 mio. kroner.

Også næste år bliver der købt virksomheder, lover Eric Rylberg. De købte virksomheder skal helst have en omsætning på under 5 procent af ISS', fordi det gør dem lettere at integrere. Der kan dog komme en større stegt due flyvende forbi, som ISS bliver nødt til at spise, som han udtrykker det.

Analytiker ønsker klar plan
Hos GP Børsmæglerselskab efterlyser aktieanalytiker Johannes Møller en klar plan for væksten hos ISS. Han mener, det er et problem, hvis den nye plan bliver for ukonkret.

I forvejen mener han, at ISS har behov for at vise, at deres strategi rent faktisk duer til noget. Selskabet forsøger at tjene flere penge ved at levere andre serviceydelser end rengøring, men ISS har ikke bevist, at det er en god strategi.

»Der er ingen klar sammenhæng mellem, hvor stor en omsætning de har i et land, og hvor mange penge de tjener. Det har nok mere med den enkelte ledelse at gøre,« siger han.

ISS burde satse mere på at øge sin organiske vækst i stedet for at satse så meget på opkøb, ifølge ham. Det som har givet selskabet en bedre indtjening i dag end i 2000 er, at ISS for et par år siden droppede dårligt indtjenende kontrakter, samt at de ikke satser på andre serviceydelser, fastslår Johannes Møller.

Hvis virksomheden når op på det oprindelige mål om 5 pct. organisk vækst vil aktiekursen nå sine tidligere højde på kurs 500 til 600, ifølge Johannes Møller. I år har aktien svinget omkring kurs 300.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen