Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

Aktielussing til Carlsberg efter tysk milliardopkøb

Carlsberg får et hak i tuden efter købet af Tysklands næststørste bryggeri Holsten.Offensiven skal også bane vejen for Carlsberg og Tuborg til det tyske marked. Men tyskernes øltørst er kraftigt faldende.

Efter et 20 år langt tilløb viser Carlsberg muskler på det enorme, men meget fragmenterede tyske ølmarked.

Det er imidlertid en offensiv, som møder hård kritik på aktiemarkedet. Det er et helt forkert og stagnerende marked at gå ind i, hedder det fra kritikere. Carlsberg skulle hellere bruge kræfter på vækstmarkeder i Asien og i Østeuropa. Aktien måtte derfor i går endnu en gang ned og bide i græsset med et fald på over fire procent. Det kappede over en halv milliard kroner af Carlsbergs børsværdi.

Med købet af Nordtysklands største bryggeri Holsten-Brauerei AG for i alt næsten otte milliarder kroner bliver det nu Carlsberg, der fremover vil lange hver femte bajer over disken eller baren i det nordtyske område.

Carlsbergs topchef Nils Smedegaard Andersen, der forhandlede det komplicerede køb endeligt på plads sent mandag aften, er på sin side overbevist om, at Carlsberg har gjort en rigtigt god forretning. Han erkender, at der skal en succesrig turn-around i Holsten til, og at der skal hentes synergigevinster, men han påpeger ved samme lejlighed, at prisen for Holsten derfor også er »rimelig«.

»Det er, hvad vi forstår ved godt købmandsskab. Risikoen for, at det bliver dårligere (resultatet i Holsten, red.), er uendeligt lille. 2003 var et enestående dårligt år. Det her er et bryggeri, som passer fantastisk godt ind i vores strategi med fokus på Carlsberg som det ledende bryggeri i Nordeuropa.«

Marked i nedgang
Hverken danske eller udenlandske analytikere forstår Carlsberg-chefens optimisme.

»Jeg kan ganske enkelt ikke forstå det. Og jeg tvivler meget på, at Carlsberg kan hente de annoncerede synergier hjem,« siger en analytiker i et dansk børshus, som ønsker at være anonym.

Bettina Hörstke fra det tyske børshus WestLB bakker op om kritikken.

»Der er ikke rigtigt noget perspektiv i dette opkøb. Jeg forstår ikke, at man satser på opkøb i et stagnerende marked med direkte fald i ølforbruget. Og jeg forstår heller ikke Holsten-opkøbet, som jo ikke repræsenterer high-end mærkevarer på ølmarkedet. Som jeg ser det, burde Carlsberg i højere grad satse på vækstmarkederne i Asien og Østeuropa. Og på yderligere opkøb i selskaber, hvor de i dag ikke har den fulde kontrol,« lyder det fra Bettina Hörstke, der umiddelbart vurderer købsprisen på Holsten som hørende til i den høje ende af skalaen.

Deutsche Bank i London vil ikke kommentere handlen, eftersom banken er Carlsbergs rådgiver på opkøbet.

Danske Banks analytiker Peter Kondrup ser derimod ikke så pessimistisk på Carlsbergs opkøb, selv om også han fokuserer på det faldende ølforbrug og problemet med dåsepantet i Tyskland.

»Der er for og imod. Men jeg hæfter mig også ved, at netop Carlsberg tidligere har bevist at kunne få en god forretning ud af at gå ind i et svært marked,« siger han og henviser til Carlsbergs køb af Feldschlösschen i Schweiz for nogle år siden.

»Overordnet tror jeg, at de kan få en god forretning ud af det. Måske er netop timingen den helt rigtige,« mener altså Peter Kondrup, som ikke hæfter sig så meget ved den lussing, Carlsberg fik på aktiemarkedet i går.

Tilpasning på vej
Carlsberg har været inde i og ude af forhandlingerne med storaktionæren i Holsten, tysk-amerikaneren Christian Eisenbeiss, siden sommeren 2003.

»Vi har gerne villet købe Holsten i de seneste 20 år. Eisenbeiss ringede så til mit sommerhus sidste sommer og tilbød bryggeriet for en pris på 1,2 til 1,3 milliard euro - næsten ni milliarder kroner. Men det kunne vi slet ikke acceptere. Nu er vi så endt med at købe lige præcis det, som vi gerne ville købe, for en pris på omkring 430 mio. euro,« sagde Nils Smedegaard Andersen i går. Chefen understregede, at der er lagt meget aggressive indtjeningsforventninger ind, således at Holsten skal give et tilfredsstillende afkast i 2006.

Det kræver givetvis en hårdhændet tilpasning, og det ventes at ske i Holstens hovedkontorfunktioner i Hamburg - bare to timers kørsel fra Carlsbergs store bryggeri i Fredericia. Der spekuleres allerede nu i, at de to bryggerieri Fredericia og Hamburg på lidt længere sigt kan supplere hinanden.jha@berlingske.dk

bso@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen