Berlingske Business

Airbus overhaler Boeing

For første gang leverer Airbus flere fly end Boeing og har dermed reelt overtaget føringen i flyindustrien.

Kronprinsen har detroniseret kongen. For første gang nogensinde leverede europæiske Airbus sidste år flere fly end verdens eneste anden tilbageværende producent af store passagerfly, amerikanske Boeing. Mens Boeing leverede 281 fly, kommer Airbus - hvis officielle leveringstal offentliggøres midt på måneden - op over 300.

Dermed har den europæiske opkomling, der længe kunne vokse ved hjælp af et sugerør i statskassen, udviklet sig til at være verdens dominerende flyproducent. I flere år har selskabet fået flere ordrer end Boeing, og de er nu omsat i det, der virkelig tæller: Leverancer.

Resultaterne kommer efter et årtis meget aggressiv markedsføring fra Airbus, hvor markedsandel har været vigtigere end indtjening. Men også efter et årti, hvor Airbus systematisk har udvidet produktsortimentet til at matche Boeing i alle kategorier. Dén ring sluttes, når Airbus om to år ventes at sende selskabets nye superjumbo A380 til over 550 passagerer på vingerne. Dermed mister Boeing sit sidste tilbageværende monopol, nemlig markedet for helt store fly, hvor Boeings gamle 747 hidtil har været luftens dronning.

Sidste udkald for Boeing
Boeing er på grund af den militære produktion stadig verdens største flyproducent. Men afdelingen for kommercielle fly har ikke lanceret et eneste nyt fly i over et årti, og selskabet opfattes i branchen som gammelt og træt. Hertil kommer en række skandaler, hvor Boeing-medarbejdere har brudt reglerne i samarbejdet med amerikanske myndigheder.

Boeing håber at lægge tristessen bag sig med den netop tiltrådte direktør Harry Stonecipher, som blev hentet tilbage fra sit otium for at rette kursen. Med ham i spidsen har selskabet netop besluttet at begynde bygningen af et nyt fly, den superøkonomiske 7E7, som skal konkurrere med Airbus-fly i mellemstørrelsen som A300 og 330.

Beslutningen regnes som afgørende og den sidste chance for Boeing for at rette op på konkurrencesituationen, inden Airbus' dominans bliver total.

I mellemtiden er det fortsat Airbus, der leverer de interessante flynyheder. Således har Singapore Airlines netop modtaget en modificeret Airbus A340, der sætter selskabet i stand til at flyve nonstop mellem Singapore og henholdsvis New York og Los Angeles - ture, der tager op til 18 stive timer hver vej, men som på den anden side barberer adskillige timers mellemlanding af turen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen