Berlingske Business

Airbus bygger Boeing-konkurrent

Airbus' bestyrelse beslutter at lancere nyt fly, der skal konkurrere med Boeings eneste virkelige trumfkort.

Det europæiske luftkonsortium Airbus' bestyrelse nikkede som ventet i går ja til beslutningen om at begynde at sælge en ny konkurrent til den amerikanske flyproducent Boeings første nye fly i et årti.

A350 hedder Airbus' kommende konkurrent til Boeings brændstofbesparende letvægtsfly 7E7. Der er ikke tale om en nybygning fra grunden, men om en videreudvikling af mellemdistanceflyet A330, hvor man benytter de teknologiske landvindinger fra superjumboen A380 til at gøre blandt andet vingerne lettere og udstyre dem med brændstofeffektive motorer.

Resultatet er et energieffektivt langdistancefly i to modeller. Den ene kan flyve 245 passagerer (på tre klasser) næsten 15.900 kilometer og dermed nå næsten ethvert punkt på jorden. Den anden version tager 285 passagerer og flyver 13.900 kilometer.

Til sammenligning flyver Boeings to 7E7-varianter henholdsvis 15.700 kilometer med 217 passagerer og 6.500 kilometer med 289 passagerer. I modsætning til Airbus' halvnye fly, der kommer på vingerne i 2010, er Boeings udviklet helt fra grunden og er klar i 2008.

Det har nu ikke hjulpet den amerikanske flygigant, der kun har modtaget 52 ud af de 200 ordrer, selskabet regnede med at have i år. Forklaringen er formentlig, at luftfartsselskaberne har ventet for at se, hvad Airbus ville beslutte at bygge som modtræk til 7E7eren.

Overhaling
Dermed ser Airbus ud til at have haft en hel del held med at forplumre Boeings første flylancering i mere end ti år. Siden Boeing introducerede det store langdistancefly 777, er det gået støt tilbage for selskabet, der sidste år blev overhalet af Airbus som verdens største flyproducent - en plads, Boeing med et aldrende flysortiment og en række pinlige skandalesager har meget ringe udsigt til at erobre foreløbig.

Airbus har derimod masser af halevind. Tidligere på året oprettede Singapore Airlines verdens længste non-stop flyrute fra Singapore til New York med den nye ultra-langdistanceversion af Airbus A240 - en flyvetur på 18 stive timer. Om to år begynder de første eksemplarer af superjumboen A380 med plads til 555 passagerer at flyve kommercielt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen