Berlingske Business

Aftenposten vred på Aftenposten

I Norge overvejer dagbladet Aftenposten, om de kan nedlægge forbud mod, at en ny, dansk gratisavis får samme navn.

Det er ikke med udelt begejstring, at Norges næststørste avis Aftenposten ser på at få en navnebror i Danmark.

I går fortalte Kristian Lund - tidligere chefredaktør og administrerende direktør for dagbladet B.T. - at han i løbet af foråret vil lancere en postomdelt gratisavis nord for København, og eftersom den udkommer, når de fleste er gået på arbejde, får den navnet Aftenposten.

»Vi bryder os ikke om det og vil undersøge, om vi kan stoppe det,« siger norske Aftenpostens administrerende direktør Olav Mugaas til netstedet Kampanje.

»Aftenposten er kendt ud over landets grænser, og mærkevaren har en skandinavisk dimension. Derfor er vi meget lidt begejstrerede for, at en dansk gratisavis får samme navn.«

Foreløbig har Mugaas bedt jurister vurdere, om det overhovedet er muligt at få nedlagt forbud mod navnet på Kristian Lunds danske initiativ, der kommer godt et halvt år efter, at han forlod B.T. Med på initiativet er to andre, tidligere ledende medarbejdere på B.T.: Redaktør Nina Vedel-Petersen og økonomidirektør Jan Fuhs.

Papirtiger?
Endnu har Kristian Lund ikke hørt fra nordmændene, men det undrer ham ikke, at der kommer en reaktion.

»Det har jeg selvfølgelig haft med i mine overvejelser, men foreløbig har jeg en ansøgning inde hos Patent- og Varedirektoratet om navnet, som jeg forventer går igennem. Det hænger sammen med, at norske Aftenposten ikke har nogen udbredelse i Danmark. Så, nej, det regner jeg ikke for en trussel,« siger Kristian Lund.

Selv om nordmændene ikke er lykkelige, er de heller ikke væbnet til tænderne.

»En anden sag er, om denne nye avis er stor nok til, at det er noget, vi skal bekymre os om,« fortsætter Olav Mugaas og henviser til den kommende Aftenpostens startkapital på 2,5 millioner danske kroner.

»Andre gratisaviseetableringer har jo kostet hundredevis af millioner af kroner. Derfor er det ikke sikkert, at det er noget, vi behøver at bekymre os om.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen