Berlingske Business

Aftenposten bliver næppe dagblad

Aftenposten bliver næppe dagblad - 1

Avisudgiver Kristian Lund frygter, at politikerne er på vej til helt at afskaffe portostøtten på næste års finanslov. Derfor vil han først til efteråret overveje at gøre Aftenposten til dagblad

Den midlertidige lancering af Aftenposten som ugeavis i Nordsjælland bliver muligvis en permanent løsning.

Avisens chefredaktør og udgiver, Kristian Lund, er begyndt at tvivle på, om der nogensinde bliver økonomi i at udgive den nordsjællandske avis som dagblad - som ellers var den oprindelige plan.


Afhænger af portostøtte

Det er fortsat annoncegrundlaget, det kniber med, og samtidig er han nervøs for, om politikerne med Dansk Folkeparti i spidsen helt vil fjerne portostøtten til dagblade med virkning fra næste år.

»Før der kommer gang i finanslovsforhandlingerne til efteråret, og jeg har en sikker viden om fremtiden for dagbladenes portostøtte, tør jeg ikke lancere Aftenposten som et dagblad. Jeg har ikke råd til at lancere et dagblad og skulle tage hele den tunge distributionsomkostning på egne skuldre,« siger Kristian Lund til Berlingske Tidende.

Dobbelt så mange annoncer
Dermed er det usikkert om Aftenposten nogensinde bliver til et dagblad.

Han fremhæver, at der allerede nu stilles politisk spørgsmål til, at »Avisen hver/DAG«, der udgives af Politikens Lokalaviser, ventes at opnå 55,4 mio. kr. i portostøtte i år.

»Hvis portostøtten fastholdes og når annoncesituationen for Aftensposten som ugeavis kommer på plads, så skifter vi over til dagblad. Men det bliver ikke som annonceret den 22. april. Vi skal op og have den dobbelte mængde annoncer før vi kan blive til et dagblad,« siger Kristian Lund.

Han understreger dog flere gange, at han frygter at portostøtten hel forsvinder.

»Og så er der sandsynligvis i det hele taget ikke grundlag for min forretningside med Aftenposten som dagblad.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen