Berlingske Business

Aftale om metroens tredje etape

Forligspartierne bag metroen, Venstre, Socialdemokratiet og Det Konservative Folkeparti, har godkendt etableringen af tredje etape. Aftalen indebærer, at metroen på Østamager skal løbe i terræn og på højbanen. Aftalen har vakt stor vrede i Tårnby Kommune, og også SF i København ønsker, at banen graves ned.

Tårnbys borgmester, Henrik Zimino (S), har tidligere betegnet aftalen mellem metroeejerne: staten, Københavns Amt og Københavns Kommune som "en skændsel for demokratiet".

Men ifølge trafikminister Flemming Hansen (K) vil prisen stige til 3 mia. kr., hvis metroen skal graves ned hele vejen.

Ifølge aftalen er der afsat midler til, at metroens direkte naboer kan vælge at få deres ejendomme eksproprieret. Der er afsat 400 mio. kr. til formålet, og samtidig øges den økonomiske ramme for anlæg af tredje etape med 50 mio. kr.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen