Berlingske Business

Afdragsfrie lån splitter mæglerne

Forbrugerrådet opfordrer ejendomsmæglerne til at stoppe med at bruge afdragsfri lån i annoncer. Ejendomsmæglerne er internt uenige om de omdiskuterede annoncer.

Ejendomsmæglerne har vidt forskellige holdninger til boligannoncer, hvor den månedlige ydelse er opgjort i de omdiskuterede afdragsfri lån.

Nybolig og Estate, der begge er ejet af realkreditkæmpen Nykredit, bruger konsekvent de afdragsfri lån i avisannoncerne, mens konkurrenterne Home og EDC har en betydelig mere afventende holding.

Forbrugerrådet mener, at Dansk Ejendomsmæglerforening (DE) burde pålægge medlemmerne, at de ikke skal bruge afdragsfri lån i deres annoncering.

»De afdragsfri lån bliver i avisannoncerne brugt som lokkemad. Konsekvensen er jo den åbenlyse, at folk bliver fristet til at købe, og dermed vil priserne stige,« siger afdelingschef Villy Dyhr fra Forbrugerrådet.

Etiske linier
Direktør Palle Ulstrup, Dansk Ejendomsmæglerforening, understreger, at foreningen fra den 1. januar har indført et sæt etiske retningslinier, som skal forhindre misbrug af de billigere lånemuligheder.

»Det skal naturligvis ikke være forbudt at annoncere med de nye lånetyper. De nye lån er jo en kendsgerning, hvad enten man kan lide dem eller ej. Derimod er det et rimeligt krav, at hvis man annoncerer med ydelsen for f.eks. et afdragsfrit lån, så skal ydelsen for et »almindeligt« obligationslån også fremgå af annoncen,« siger Palle Ulstrup.

Ifølge DEs etiske retningslinier fremgår det, at hvis der kun er et finansieringsforslag i annoncen, så skal det være ydelsen for et obligationslån. Og hvis der i annoncen er flere forslag til lån, må der ikke være forskel i typografi eller størrelse på teksten.

Strid i mæglerbranchen
Internt i ejendomsmæglerbranchen vakte det betydelig irritation sidste efterår, da ejendomsmægler Henrik Mühldorff, København, havde annoncer, hvor kun den afdragsfri ydelse fremgik. Dette medvirkede til, at branchen nu har udarbejdet et sæt interne, etiske retningslinier.

Preben Angelo og Jan Nordman, informationschefer i henholdsvis Home og EDC Mæglerne, understreger begge, at kæderne ikke har travlt med at få oplistet ydelsen for et afdragsfrit lån i deres annoncer.

»Vi har mange andre ting, som vi prioriterer højere,« lyder det fra Jan Nordman.

Jesper Elle, informationschef i Nybolig, afviser Forbrugerrådets bekymring om, at annoncerne kan være med til at lokke forbrugerne til at købe en bolig til en højere pris.

»Først og fremmest skal købernes økonomi jo være i orden. Ellers får de ikke lov til at få et afdragsfrit lån. Vi overholder også DEs retningslinier, og når muligheden for at optage afdragsfri lån er tilstede, kan jeg ikke se problemet i, at vi udnytter denne mulighed,« siger Jesper Elle.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen