Berlingske Business

Advokatfirmaer på kapringstogt

Advokatfirmaer på kapringstogt - 1
Advokatfirmaet Bech-Bruun Dragsteds nytilkomne engelske advokat Ian Tokley (tv) flankerer advokatfirmaets bestyrelsesformand, advokat N.E. Nielsen, og managing partner Lars Svenning Andersen (th). »Herren» yderst til højre er en del af advokatfirmaets kunstgenstande. <br>Foto: Søren Bidstrup

Det skal være endegyldigt slut med at sidde og vente ved telefonen på, at klienterne ringer. Landets største advokatfirmaer er i færd med at bryde mange års tabu og lave decideret markedsføring for at stjæle kunder fra hinanden.

Landets største advokathuse er på vej ud i en hidtil uset barsk konkurrence om kunderne.

Et par økonomisk trange år får således en række advokatfirmaer til at tage helt nye metoder i brug for kunne gå på kapringstogt hos konkurrenterne.

I front står landets største advokatfirma Bech-Bruun Dragsted, der netop har dedikeret salg og markedsføring som det dominerende tema i 2004.

»Det er meget godt, at jeg som advokat selv ved, hvad vi kan tilbyde, men det er afgørende, at også vores klienter og omverdenen ved det. Det nytter ikke længere at sidde og vente ved telefonen. Vi skal være mere opsøgende i konkurrencen om opgaverne,« siger managing partner hos Bech-Bruun Dragsted, Lars Svenning Andersen.

Firmaet med 72 partnere er i færd med at udarbejde en fælles klientdatabase, hvor alle de juridiske faggrupper har nedfældet, hvilke selskaber, man arbejder for, hvad man laver for dem og hvilke muligheder, man har for at udvide samarbejdet. Databasen skal blandt andet bruges som platform til at kapre nye kunder eller mere arbejde for eksisterende kunder.

»Kan vi eksempelvis se, at vi udfører arbejde inden for EU-konkurrenceret for et større dansk selskab, så vil det jo være nærliggende at høre, om ikke der også er andet, vi med fordel kan gøre for dem,« siger Lars Svenning Andersen.

Samtidig har Bech-Bruun Dragsted netop ansat den anerkendte, internationale advokat Ian Tokley, der hidtil har været partner i et af Storbritanniens største advokatfirmaer, Herbet Smith.

Udover sit indgående kendskab til de internationale kapitalmarkeder skal Ian Tokley anvendes som gallionsfigur i bestræbelserne på at lokke flere af de allerstørste danske selskaber ind i folden.

»Det er oplagt, at vi i højere grad skal følge de store danske selskaber ud i verden, når de har brug for advokatbistand. I den konkurrence vil Ian Tokley med sin store intenationale erfaring og mange kontakter være et absolut gode for os,« siger Lars Svenning Andersen.

Bruddet med mange års tabu inden for advokatstanden om ikke at foretage egentlig opsøgende arbejde over for mulige klienter sker ligeledes hos Magnusson Wahlin Qvist Stanbrook, oplyser advokat og partner Anders Torbøl.

I dag har firmaet fået egen marketingchef, ligesom man i løbet af 2004 som noget helt nyt planlægger at henvende sig til kunder og potentielle kunder med tilfredshedsanalyser og spørgeskemaer.

»Over for selskaberne må vi se os selv som et rent serviceerhverv. Internationale virksomheder får løbende data om markedernes udvikling, men vi har slet ingen statistik for, hvad virksomhederne i virkeligheden har behov for, hvor store de respektive markeder er, eller hvad vores egen markedsandel skal være. Vi er nødt til at indse, at vi er en del af en rå verden,« siger han.

Et øget fokus på kvaliteten af den juridiske bistand fra klienterne har allerede været med til at skærpe konkurrencen blandt advokathusene, påpeger adm. direktør hos Plesner Svane Grønborg, Finn Foght Mikkelsen.

Målrettet henvendelse
Men også advokatfirmaerne selv skærper konkurrencen over for hinanden.

»Vi forberder os på en mere målrettet form for henvendelse til bestemte kunder eller kundegrupper, og vi har allerede gjort det i enkelte tilfælde. Der kan selvfølgelig være klienter, der er meget interessante for os, og så finder vi ud af, hvordan vi kommer i fornuftig kontakt med dem, men vi ringer ikke uden videre til potentielle kunder. Det kommer ikke på tale,« siger han.

Ej heller hos landets næststørste advokatfirma, Kromann Reumert, benytter man sig af de såkaldte »cold calls«, hvor man uden videre henvender sig til potentielle kunder, selv om den direkte markedsføring vinder over den brede annoncering, påpeger managing partner Anders Lavesen.

»Frem for egentlige annoncer får vi den største effekt ved at slå vores navn fast over for klienter og potentielle klienter. Det gør vi mere og mere systematisk. Der har dog alle dage været en vis tilbahgeholdenhed i decideret opsøgende arbejde over for potentielle kunder, men er der først nogen, der får succes med det, så vil de andre følge efter,« siger han.sdo@berlingske.dk

joj@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen