Berlingske Business

Advarsel mod hurtig lukning af danske landbrug

Flere eksperter lægger i fredagens udgave af avisen MetroXpress op til, at man hurtigst muligt får opgivet landbrug, som det af miljømæssige årsager ikke vil kunne betale sig at holde i gang. Men fra landbrugsøkonomisk hold advares der om at handle for hurtigt.

- At tilpasse dansk landbrug efter usikre og meget langsigtede scenarier kan være risikobetonet, siger Søren Elkjær Frandsen, forskningschef ved Landbohøjskolens fødevareøkonomiske institut til Ritzau.

Han er dermed noget mere tøvende end repræsentanter fra Akademiet for Tekniske Videnskaber (ATV) og Naturrådet. Projektleder Bendt Hansen, ATV, peger således på, at landbruget vil komme under pres på grund af stigning i verdenshavene, varmere somre og voldsommere nedbør.

- Vi anbefaler, at man kortlægger, hvor det samfundsøkonomisk bedst kan betale sig at blive ved med at dyrke områderne. Resten bør udfases hurtigst muligt. Det vil være forkert at bruge store beløb på at holde gang i noget, som alligevel må opgives inden for en forudsigelig årrække, siger han til MetroXpress.

Også Naturrådets formand, professor Peder Agger, mener, at det vil være en samfundsøkonomisk og miljømæssig fordel at tage mange områder ud af landbrugsdrift.

På Landbohøjskolen påpeger forskningschef Søren Elkjær Frandsen, at det er svært i dag at vide, hvordan landbrugets forhold vil se ud om en årrække som følge af miljøændringerne.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen