Berlingske Business

Adidas får bøde for prisfusk

Firmaet har i årevis sat priskonkurrencen på sit sportsudstyr ud af kraft ved at kræve, at sportsbutikkerne tager samme pris for varerne.

Det er konklusionen af statsadvokaten for særlig økonomisk kriminalitets - bedre kendt som Bagmandspolitiets - efterforskning mod selskabet, og firmaet er derfor blevet idømt en bøde på en halv million kroner, oplyser Konkurrencestyrelsen.

Adidas Danmark har accepteret bøden.

Konkurrencestyrelsen overgav i maj 2000 sagen til Bagmandspolitiet, efter at styrelsen i december 1999 ransagede Adidas Danmark og fandt stærke indikationer for, at firmaet opererede med bindende udsalgspriser på sine produkter.

Baggrunden for ransagningen var, at en undersøgelse af priserne på Adidas-produkter var stort set identiske over hele landet, og samtidig var styrelsen blevet hvisket i øret fra flere forhandlere, at Adidas dikterede prisen fra centralt hold.

Myndighederne opererer med tre kategorier af overtrædelser af konkurrenceloven - meget alvorlig, alvorlig og mindre alvorlig.

Ifølge kontorchef i Konkurrencestyrelsen, Ole Bækgaard, skal Adidas' prisdiktater karakteriseres som "alvorlig", og på den baggrund erklærer han sig tilfreds med bødestørrelsen på 500.000 kroner.

Efterforskningen mod Adidas har udelukkende fokuseret på tiden efter 1998, da den nye Konkurrencelov trådte i kraft. Ifølge Ole Bækgaard har firmaet brugt bindende videresalgspriser i hele den periode, men man vil ikke udvide efterforskningen til før 1998, fordi lovgivning og sanktionsmuligheder var anderledes dengang.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen