Berlingske Business
17:53Tak for i dag

A.P. Møller satser på militærindustri

Oprustning: Danmarks førende virksomhed, A.P. Møller-gruppen, er på vej ind i en af sine største militærindustrielle satsninger siden Anden Verdenskrig. Håbet er milliardsalg af avancerede kommunikationssystemer primært til Danmark og de øvrige 18 NATO-lande.

Den 1. juni så det nye navn Mærsk Data Defence dagens lys, samtidig med at A.P. Møller-gruppen gik sammen med Danmarks største virksomhed på forsvarsområdet, Terma, om at investere 170 millioner kroner i udviklingen af det amerikanske kampfly F-35 Joint Strike Fighter (JSF). I alt bidrager Danmark 892 millioner kroner til udviklingen af flyet.

Investeringen kommer for en stor del tilbage til den danske militærindustri i form af ordrer i løbet af de næste ti års udvikling af JSF, som er designet til at afløse F-16-kampflyene omkring 2015. Hvis Danmark derefter går ind i produktionen af JSF, vurderer både Mærsk og Terma, at det på lang sigt kan kaste over 10 milliarder kroner af sig til dansk erhvervsliv.

»I mine øjne viser det, at Mærsk nu er gået ind i forsvarsindustrien igen efter mange års fravær. A.P. Møller har tidligere haft et stort aktiv i militærindustrien, men har stået i baggrunden i mange år. Nu starter de op på en frisk, og med Mærsk Data Defence er man også klar til at identificere sit navn med det,« siger Børge Witthøft, der er direktør i Termas Airborne Systems Sector.

Ifølge A.P. Møller-gruppens øverste chef, Jess Søderberg, indgår Mærsk-navnet helt bevidst i Mærsk Data Defence.

»Der er ingen tvivl om, at Mærsk er et stærkt navn også i udlandet, og vi håber, at vi med det nye navn sender nogle signaler, der gør, at vi får lettere ved at sælge og markedsføre vores forsvarssystemer i udlandet,« siger Jess Søderberg.

A.P. Møller-gruppens nye satsning tog fart sidste år med overtagelsen af den sønderjyske virksomhed Infocom A/S med 110 medarbejdere. Infocom, som nu hedder Mærsk Data Defence, har siden 1982 udviklet og produceret avancerede kommunikationssystemer til blandt andre det danske og finske forsvar, samt til det svenske og norske søværn.

Og hverken Mærsk eller A.P. Møller lægger skjul på, at man nu er klar til at satse mere på udvikling og eksport af avanceret militær teknologi.

Ifølge administrerende direktør i Mærsk Data Defence, Jimmy Andersen, signalerer navneskiftet seriøsitet. Forsvarsmarkedet skal være et nyt stort forretningsområde for A.P.-Møller-gruppen.

»Det nye navn giver pondus og åbner nogle flere døre internationalt. Vi har i forvejen et solidt agentnetværk i mange forskellige lande og står godt rustet på eksportmarkedet, og det er klart, at vi med Mærsk-navnet og den finansielle rygdækning har langt bedre muligheder for at tiltrække flere nye, store kunder,« siger Jimmy Andersen, der understreger, at Mærsk Data Defence ikke beskæftiger sig med våben i traditionel forstand.

A.P. Møller var via en aktieandel i det danske Riffelsyndikatet indblandet i kontroversiel våbenproduktion for Nazityskland under Anden Verdenskrig, men Jimmy Andersen vil holde stien ren i forhold til den danske krigsmateriellov og FNs regler.

»Vi vil absolut ikke ind i nogle kompromitterende handler. Det er sket, at vi har budt på noget udbudsmateriale fra lande, hvor vi er blevet forhindret i at indgå kontrakt på grund af lovgivningen. Der er nogle grænseområder, hvor lande i udvikling for eksempel gerne vil have vores udstyr, men hvor det viser sig, at det er i strid med reglerne,« siger Jimmy Andersen.

Han betegner Mærsk Data Defences produkter som B&O-modeller inden for militære kommunikationssystemer med meget høje sikkerhedsstandarder.

»Og kryptering og troværdige sikkerhedssystemer er blevet endnu vigtigere efter den 11. september,« siger Jimmy Andersen.

Mærsks hidtidige interesser i Infocom har allerede kastet resultater af sig i New Zealand, Australien og enkelte lande i Mellemøsten.

Hos JSF-partneren Terma, der har over 1000 ansatte, ser den administrerende direktør Johannes Jacobsen også Mærsk Data Defence som et stort skridt.

»Med et gammeldags udtryk kan man sige, at A.P. Møller har en positiv indstilling over for forsvaret og en positiv national indstilling. Og med Mærsk Data Defence Systems signalerer de, at de er klart til at gå endnu stærkere ind i produktionen af forsvarssystemer,« siger Johannes Jacobsen.

Ud over deltagelsen i JSF-projektet er A.P. Møller-gruppen i øjeblikket i gang med at bygge forsvarets to nye fleksible støtteskibe på Lindøværftet, ligesom A.P. Møller i mange år har været en trofast støtte for USA's militær, eksempelvis under Golf-krigen i 1991.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen