Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

9. januar 2004: Chokkur skal bringe Lego tilbage til byggeklodserne

Kjeld Kirk Kristiansen overtager igen roret i Lego efter chokresultat med et omsætningsfald på 25 procent og et rekordstort underskud på omkring 1,4 milliard kroner.

Reaktionen kom prompte, da det blev klart for legetøjskoncernen Lego, at 2003 bliver et chokår med et tab af omsætning på omkring 25 procent og et rekordunderskud på 1,4 milliard kroner.

Den viceadministrerende direktør Poul Plougmann fik ansvaret - og en fyreseddel - og den administrerende direktør og hovedaktionær Kjeld Kirk Kristiansen tog det - ansvaret altså - og bliver fremover igen manden, der også til hverdag skal stå for ledelsen af familieforetagendet.

»Nu skal der rebes sejl, og hvis der er nogen, der ved, hvad den virksomhed skal stå for, så er det Kjeld,« sagde bestyrelsesformanden, den forhenværende Novo-chef Mads Øvlisen, da han efter et pressemøde i går forklarede, hvorfor bestyrelsen havde sprunget den administrerende direktør over og afskediget den næstkommanderende og i øvrigt også udviklingsdirektør Francesco Ciccolella.

Zig-zag kurs
Den 56-årige Kjeld Kirk Kristiansen har formelt været Legos administrerende chef siden 1979, men især efter en periode med et længere sygdomsforløb midt i 1990erne har han forsøgt at holde sig i baggrunden.

Efter de seneste zig-zag år med blandt andet hyppige strategiskift og tre regnskaber med underskud sætter han sig selv for bordenden igen for alvor.

»Jeg har godkendt det, der er sket undervejs, og tager mit ansvar for det, men jeg føler også, at det er det rigtige, at jeg igen overtager ledelsen og forsøger at få Lego tilbage til grundideerne,« forklarede en Kjeld Kirk Kristiansen, der paradoksalt nok så mere veltilpas ud end i flere år - med rappe replikker, farve i kinderne og mere sul på kroppen.

»Uacceptabelt«
Hverken bestyrelsesformanden eller Kjeld Kirk Kristiansen ville i går afsløre detaljer om, hvad der førte til paladsrevolutionen. I august kunne Berlingske Tidende afsløre, at Lego igen i 2003 ville gå i røde tal, men først i løbet af november begyndte det at blive klart, hvor slem situationen var.

De store indkøbere - blandt andre amerikanske Toys'R'Us - var meget længere end normalt om at afgive deres ordrer til Legos altafgørende sæson, som er julehandlen, og da de endelig kom, blev det klart, at det var mere end almindeligt fatalt, at der ikke i år var en ny StarWars-film eller (på det tidspunkt) en ny Harry Potter-film, der kunne generere det salg, der skulle sikre, at omsætningen igen kom over 10 milliarder kroner.

10. december færdigredigeredes Legos personaleblad Lego Life helt uden de sædvanlige mange »østeuropæiske« artikler af og om Poul Plougmann, og i en hilsen til medarbejderne skrev Kjeld Kirk Kristiansen, at »det er under ingen omstændigheder acceptabelt, at vi med jævne mellemrum løber ind i år med store tab. Det må og skal vi have lagt bag os.«

Hollywoods modeluner
Endnu i dag har Lego ikke de endelige tal for julehandlen, og årsregnskabet vil som normalt først være klar til marts-april, men foreløbige indrapporteringer taler om styrtdyk i omsætningen, og så begyndte telefoner og e-mails at gløde mellem Lego-ledelsen og bestyrelsen, og onsdag fik Poul Plougmann besked om at rydde sit kontor. Deltal i indrapporteringerne viste nemlig, at verdensmarkedet for traditionelt legetøj, herunder Lego, har været konstant gennem de seneste fem år, mens legetøjssalg baseret på modeluner, filmsuccesser, computer- og internetdiller og så videre svinger meget mere, og så skar Kjeld Kirk Kristiansen igennem og forlangte at komme »tilbage til basics«.

»Vi var blevet alt for afhængige af, hvornår det passede Hollywood at udsende film, som vi har licens til at lave legetøj til,« forklarer Mads Øvlisen, mens Kjeld Kirk Kristiansen bruger vendingen, at »det kan ikke passe, at det ikke er os, der styrer vores egen udvikling«.

Nulresultat i 2004
Lego vil derfor også i 2004 lancere nye legetøjsserier om Harry Potter og StarWars, men man vil satse meget mere på opdyrke egne successer som krigslegetøjet Bionicle, og med en forenklet ledelsesstruktur vil Lego forsøge at genvinde markedsandele.

Kjeld Kirk Kristiansen ville i går ikke love, at det sker uden nye afskedigelser i medarbejderstaben, men han afviste, at Lego skulle have planer om at flytte mere produktion ud af landet - eller at han overvejer partnerskaber, endsige fusioner eller salg.

»Jeg tror på, at vi allerede i 2004 igen kan stige lidt i omsætning og få et nulresultat,« siger han.

Berlingske Tidende talte i går ganske kort med Poul Plougmann, man han ønsker ikke at kommentere sit fald.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen