Berlingske Business
17:16

700.000 kr. for frit valg

Unik-link er pensionsbranchens ord for valgfrihed. Men det er også et direkte link til et sugerør ned i kundernes pensionspenge.

Det kan være grotesk dyrt at spare op til alderdommen gennem de link-ordninger, som pensionsbranchen i disse år gør meget for at øge opmærksomheden omkring. For en typisk opsparing løber omkostningerne nemt op i 700.000 kr. i hele opsparingsperioden.

Det er nærmest en videnskab, at sætte sig ind i junglen af gebyrer og omkostninger, og skal man sammenligne flere selskaber, vil det tage dage for almindelige kunder at finde ud af, hvor de får den bedste og billigste ordning.

Hos de fleste selskaber skal der således som det første betales en årlig og løbende afgift, når man skyder penge ind på en link-ordningen. Danica Link - en del af Danske Bank koncernen - trækker eksempelvis en startafgift på hele to pct. af alle indbetalinger under 38.900 kroner årligt og en pct. af summer over denne grænse. Det er en afgift, som skal betales løbende og i hele opsparingens levetid og af samtlige indbetalinger.

Derefter skal der betales et fast årligt bebyr for at stå i ordningen på 504 kr., og så trækkes der også et fast beløb af opsparingen på mellem 0,25 pct. til 0,60 pct. alt efter, hvor meget man har sparet op. Det er såkaldte depotomkostninger.

Gennem link-ordningen investeres i investeringsforeninger, og her skal der betales kurtage ved både køb og salg.

Selve investeringsforeningen koster det også en fast afgift at stå i, og her kan omkostningerne let løbe op i andre én til to pct. årligt, alt efter hvilken afdeling man vælger.

Samlet kan omkostningerne let løbe op i både fem og seks pct. årligt eller mere, også selv om man får et negativt afkast.

Det betyder, at man over 30 år, som en pensionsopsparing typisk løber i, og med årlige indskud på tæt ved 40.000 kroner, kommer til at betale ikke mindre end over 700.000 kroner i omkostninger.

Omkostningerne er i øvrigt i alle link-selskaber skruet meget kringlet sammen, så det er svært at sammenligne de enkelte selskabers ordninger. Derved mister kunderne overblikket, og dermed risikerer konkurrencen at blive mindsket - til skade for kunderne.

De senere år er markedet for link-produkter i Danmark steget fra det rene ingenting til over fem mia. kr. i årlige indbetalinger i dag. Det svarer til, at op mpd ti pct. af alle indbetalinger fra firmapensionsordninger ryger ind på en link-ordning. De fleste regner med, at tallet vokser betydeligt fremover. Ikke alene fordi kunderne ønsker den ekstra valgfrihed, som ordninger som disse tilbyder. Men også fordi pensionsselskaberne gør meget ud af at markedsføre og sælge link-ordninger, som for dem selv er yderst lukrative.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen