Berlingske Business

60 øre går til øget forbrug

De ekstra kroner, danskerne får i skattelettelser, går ikke alle sammen til øget forbrug. Vi sparer også op, forklarer cheføkonom Helge Pedersen, Nordea Markets.

Mange cheføkonomer er kritiske over for regeringens forslag om skattelettelser. Hvorfor kan I ikke unde forbrugerne lidt flere kroner?

Det kan vi skam også. Faktisk var vi tidligt ude med et forslag om skattelettelser for at sætte skub i økonomien. Det er mere tidspunktet for skattelettelserne, der bekymrer. Vi har lav rente, afdragsfri lån og begyndende vækst. Dermed er der en risiko for overophedning af økonomien. Det sker næppe i år, men måske til næste år.Hvad gør danske forbrugere, når de får en ekstra krone?

Et slag på tasken siger, at af en ekstra krone går de 60 øre til forbrug, mens resten opspares. Regeringen vil give skattelettelser for at sætte skub i økonomien og beskæftigelsen. Men er skattelettelser et præcist styringsinstrument?

Skattelettelser har ikke den samme sikkerhed som tilfældet er med en målrettet stigning i det offentlige forbrug. Vi kan jo godt risikere, at det hele går op i ferierejser, rødvin og nye biler - altså til import - og så bliver den direkte beskæftigelseseffekt ret begrænset, i hvert fald i første omgang.Skattelettelserne ligger først og fremmest i mellemskatten, mens der intet sker med topskatten. Er det et problem?

Marginalskatten for topskatteyderne er ikke blevet mindre, og dermed bliver en ekstra indsats ikke belønnet for denne gruppe. Samtidig er marginalskatten for mange mellemskatteydere blevet sænket, og det kan rent faktisk tilskynde dem til at præstere mindre. Så helt godt er det ikke.Hvad skal du selv bruge skattelettelserne til?

Størsteparten går til forbrug. Jeg har en familie med tre børn og dermed en forbrugskvote over gennemsnittet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen