Berlingske Business
17:16

500 krydstogtskibe til København

Skal udviklingen for krydstogtturismen i København fortsætte, kræver det en målrettet strategi. Den har Cruice Copenhagen Network klar, og så kan den givtige turisme fordobles i de kommende fem år.

I dag er Københavns havn med 264 anløbende krydstogtskibe og omkring 320.000 passagerer Nordeuropas førende krydstogtdestination, og i november blev København ydermere med »World Travel Award« udnævnt til hele Europas bedste krydstogtshavn foran bl.a. Genova og Barcelona.

Der har virkelig været vind i sejlene for krydstogtturismen i København. Siden 1998 har der været en årligt stigning på 11 pct., hvilket er væsentligt mere end turismen på verdensplan, som i perioden har haft en årlig vækst på 6.8 pct. Succesen skyldes ikke mindst en målrettet udvikling af krydstogsproduktet foretaget af netværket Cruise Copenhagen Network, som Wonderful Copenhagen, Danmarks Turistråd, Havnen »Copenhagen Malmö Port«, Københavns Lufthavn, SAS og byens erhvervsliv står bag. Her stopper succesen imidlertid ikke, lyder det fra Cruise Copenhagen.

Markedsprognoserne for den internationale krydstogtturisme viser nemlig en fortsat årlig vækst på mellem tre og fem pct., og følger man denne prognose, vil København i 2010 kunne nå 440.000 krydstogtpassagerer.

Men hvis havnen fortsætter sin hidtidige succesvækst, vil antallet af passagerer blive tæt ved 600.000 - og hvorfor skulle man ikke det?

Målrettet indsats
Det kræver en styrket infrastruktur og forbedret terminalkapacitet. Langelinie kan fremover ikke klare de mange skibe. Der må tilbydes yderligere kajplads i København eller i Malmø. »Konkurrenterne« Amsterdam, Dover, Hamburg og Rostock har allerede eller er i gang med at etablere nye terminaler.

Det kræver »easy check-in«, for samspillet mellem skib og fly er afgørende for den fortsatte succes for København som »turn-around havn«.

Allerede for den kommende sæson arbejdes med mulighederne for en integreret bagagehåndtering, så passagererne kan checke bagage ind i havnen og undgå kø i lufthavnen.

Det kræver en miljøindsats, så både byen og havnen også miljømæssigt kan klare at modtage mange flere krydstogtskibe.

Det kræver produktudvikling og markedsføring af byens tilbud til krydstogtgæsterne.

Shoppingmulighederne skal bedres, gerne med søndagsåbent, og der skal være let adgang til begivenheder og attraktioner.

Det kræver øget international markedsføring. Strategien lægger op til fortsat fokus på markedsføring i USA og Storbritannien rettet mod de dominerende krydstogtsrederier og internationale rejsebureauer.

Desuden skal det baltiske krydstogt-brand styrkes med både markedsføring og udvikling af de destinationer, tolv baltiske havne plus København som den ledende, der udgør det baltiske krydstogtprodukt.

Krydstogtturismen skønnes at have givet København en omsætning på op mod 700 millioner kr. i år.

»Allerede nu er der tilmeldt 286 krydstogsskibe til anløb i 2005, så vi tror på at kunne realisere fortsat vækst og succes,« siger formand for Cruise Copenhagen Network, Per Schmidt, general manager for Copenhagen Malmö Port.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen