Berlingske Business

4,3 millioner tyske ledige

Arbejdsløsheden i Tyskland var i december den højeste for denne måned i seks år. Men det går alligevel den rigtige vej, siger myndighederne.

BERLIN: Tysklands arbejdsløshed i december var den højeste for denne måned i seks år.

Det var den dårlige nyhed fra arbejdsformidlingscentret i Nürnberg (BAA) i går. Den gode nyhed er, at det ifølge BAA-chef Florian Gerster nu går fremad, og at ledighedstallene efter sæsonkorrigering er mindre end tidligere.

I alt var der 4,3 millioner arbejdsløse i december 2003, hvilket svarer til en ledighedsprocent på 10,4. Det er 132.000 flere end måneden før. Men sæsonkorrigeres tallet er det 21.000 mindre.

Stigningen er standset
Kritikere taler om skønmaleri, og selv Gerster medgiver, at man først kan forvente et virkeligt knæk i arbejdsløsheden 2005. Så lang tid tager det, før stramningerne på arbejdsmarkedet, vedtaget af Forbundsdagen før jul, slår rigtigt igennem.

Men stigningen i ledigheden er standset allerede nu, siger han. I fremtiden kan arbejdsløse tvinges til at tage et hvilket som helst, legalt job, selv om det ikke svarer til deres uddannelse eller sociale niveau. Det ventes at føre til et fald i ledigheden såvel direkte som indirekte - arbejdsløse kan få arbejde gennem BAA eller private agenturer, og nogle ledige vil bestræbe sig mere på selv at finde et job for at slippe for at være tallerkenvasker eller pølsemand.

Op til 25 pct. i Øst
Omvendt påpeges det dog, at der især i Østtyskland mangler arbejdspladser, så regnestykket her ikke kan gå op. Mens ledighedsprocenten i Vesttyskland er 8,4 er den i det tidligere DDR 17,9. Bag disse tal er der endnu kraftigere udsving. I driftige delstater som Bayern og Baden-Württemberg er ledighedsprocenten omkring fem, mens den i visse østtyske regioner er over 25.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen