Berlingske Business

»3« klager over IT- og Telestyrelsen

Hvem bestemmer? Farcen fortsætter i den danske telebranche. Teleselskabet »3« klager nu over en afvisning fra IT- og Telestyrelsen på et produkt, som Konkurrencestyrelsen oprindelig havde godkendt.

Tålmodigheden er opbrugt hos den nye spiller på det danske telemarked, mobilselskabet »3«.

Efter en tumultagtig behandling af flere myndigheder går selskabet nu til Teleklagenævnet for at få ændret en afgørelse, IT- og Telestyrelsen netop har truffet.

Afgørelsen har kuldsejlet »3«s julekampagne og har samtidig flået låget af den boblende ufred, der er mellem to myndigheder i Danmark, der begge har kæmpet om at bestemme over telebranchen.

»Vi vil nu vide, hvem der bestemmer i den danske telebranche. Vi har investeret milliarder og skabt arbejdspladser, og derfor er det dybt utilfredsstillende at ende i denne pærevælling,« lyder det fra »3«s Ann-Louise Hansen, juridisk direktør og advokat.

»3« fik den 10. september tilladelse fra Konkurrencestyrelsen til at låse deres 3G-telefoner i 12 måneder. Det er kendt fra mange andre lande, men herhjemme gælder den praksis, at man kun må binde kunderne i seks måneder.

Med et års binding kunne »3« sænke prisen på telefonerne med 400 kr., da de dermed havde en betalende kunde i hus længere.

Men 5. november rykkede IT- og Telestyrelsen ind og tromlede Konkurrencestyrelsens tilladelse ned. IT- og Telestyrelsen fandt, at »3«s tilbud var i strid med reglerne om kun at binde kunderne i et halvt år.

Dermed var kaos brudt ud i telebranchen. »Hvem bestemmer?,« lød det fra alle sider, og kritikken regnede ned over myndighederne.

Dansk Industri var rasende og klandrede myndighederne for at smadre telebranchen, mens Sonofon truede med at bremse fremtidige investeringer.

»3« klager nu, for »3« læser loven som, at de kun må lade »aftalen«, altså abonnementet, gælde i seks måneder, mens der, i følge »3«, intet står om, at de må binde »telefonen« længere.

Forskellen skal præciseres, mener selskabet. Sagen ligner til forveksling en sag mellem Sonofon og myndighederne.

»Vi holder fast i den afgørelse, vi har fået fra Konkurrencestyrelsen. Det ville være et lottospil, hvis vi skulle ringe rundt til alle myndigheder, inden vi gik på gaden med et nyt produkt,« siger Ann-Louise Hansen.

Når forbrugeren køber en af »3«s telefoner med rabat og SIM-lås, forpligter man sig ikke til at abonnere på »3«s tjenester i mere end seks måneder, understreger selskabet.

Så overholder »3« reglerne, lyder det fra IT- og Telestyrelsen.

»Vi kan kun glæde os over, at »3« således overholder reglerne i udbudsbekendtgørelsen,« siger Jørgen Abild Andersen, der er direktør for IT- og Telestyrelsen.Der kan læses mere om

sagen på www.3.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen