Berlingske Business
17:16

29/3-04: Mærsk Data frem trods stort frasalg

40 IT-selskaber er der nu i portefølgen hos Mærsk Data, som i 2003 befæstede positionen som Danmarks største privatejede IT-selskab. I 2004 forventer Mærsk »status quo på omsætningen, og større indtjening«.

Mærsk Data er kommet godt gennem de sidste snart fem års ørkenvanding, hvor kundene har været tilbageholdende med nye store investeringer.

Mærsk Data Gruppen opnåede i 2003 en omsætning på 3.478 mio. kroner. Det er en vækst på seks procent i forhold til 2002, hvor omsætningen var 3.271 mio. kr.

Dermed befæster Mærsk Data sin position, som det største dansk-ejede IT-selskab, efterfulgt af blandt andet NNIT, der ejes af Novo-koncernen.

Mens A.P. Møller - Mærsk-koncernen som helhed har sat indtjeningsrekord med årets samlede resultat, så er det samme ikke tilfældet i data-selskabet. Nettoresultatet for 2003 blev 167,1 mio. kroner mod 172,2 mio. kr. året før.

»I indeværende år forventer vi en bedre indtjening end de seks procent, vi nu fremviser. Dog skal indtjeningen tilbage i 2002 ses i relation til, at vi dengang havde ekstraordinæreindtægter på 27,6 mio. kroner, som hidrørte fra salg af aktier og aktiviteter. Ser vi bort derfra, så viser årets resultatet en stigning på 12 procent,« siger administrerende direktør Steen H. Knudsen, Mærsk Data.

Frasalg af PC og software
På omsætningssiden har Mærsk Data desuden vinket farvel til hele divisionen for salg af PCer og software, som traditionelt har en høj omsætning.

Hvor stort, vil Mærsk Data ikke oplyse. Det er sket i forlængelse af en restruktureringsproces.

»Vi har indført en ny markedsrettet struktur for at optimere både den markedsmæssige og den leverancemæssige indsats,« siger Steen H. Knudsen.

Mærsk Data levede i mange år en stille tilværelse i skyggen af de mere kendte APM-aktiviteter, men i de sidste syv har man ført en meget ekspansiv strategi.

I dag har Mærsk Data ejerandele i henved 40 IT-selskaber, som markedsføres under forskellige navn, herunder R5, ScalePoint, PremiTech, gatetrade, Effective-Learning for blot at nævne nogle få af disse.

Mærsk Data har også brugt mange ressourcer på at etablere sig i USA, Singapore, Tyskland og ikke mindst Sverige, hvorfra den lokale ekspansion skal ske.

I Danmark har Mærsk Data i det forgange år vundet store kontrakter hos Alm. Brand, ATP og Sonofon.

Forventningen for indeværende år lyder ganske kort en omsætning på niveau med 2003, men med et højere resultat til følge.

Mærsk Data har 2.868 medarbejdere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen