Berlingske Business
17:16

29/1 2004: En regnedreng i medieverdenen

40 år i morgen: Anders Kronborg startede i Finansministeriet, men har siden foretrukket medievirksomheder i knibe.

Der var en del, der sank en ekstra gang, da det for nogle år siden forlød, at Anders Kronborg blev den ny koncernfinansdirektør for Det Berlingske Officin. Omdømmet fra Danmarks Radio, hvor han havde været med til at vække institutionen af monopolsøvnen, var løbet i forvejen, og i Pilestræde gik det heller ikke for godt. Hvad ville en regnedreng som han i endnu en følsom journalistisk virksomhed? Kunne han andet end at skære ned og skære til?

Hans 40-års fødselsdag i morgen falder omtrent sammen med tre-årsjubilæet i Det Berlingske Officin, hvor han i mellemtiden også er blevet udnævnt til adm.direktør for Berlingske Tidende. Ikke at de tre år har været lettere end de fem i Gyngemosen. Der har været rigeligt at tage fat på.

Bortset fra lønnen var der intet, der forhindrede ham i at fortsætte sin nærmest lodret opadstigende karriere i Finansministeriet, hvor han tjente både borgerlige og socialdemokratiske ministre.

Han er lægesøn fra Herning og blev cand.polit. som 25-årig fra Københavns Universitet - da havde han allerede været ansat i to år i ministeriet. Men hvorfor læne sig tilbage i et karriereforløb inden for etatens fastlagte rammer, når to af landets medieflagskibe standede i våde? DR blev tilpasset den ny konkurrencesituation og da det var på plads, valgte han at hjælpe en gammel tante over gaden i Pilestræde.

Faren for påkørsel er langtfra overstået, men han er ikke den, der går rundt i huset med nedadvendte mundvige. I de ofte ubehagelige forhandlinger, som præger en virksomhed i krise, går han for at være til at stole på, og han omtaler sjældent et problem uden også at komme med et par løsningsforslag. Hans styrke er en udpræget sans for de store linier i tal og gerninger, forlyder det, samtidig med, at han får det til at se ud som om, han kommer legende let til det. At han er til mere end tal og kold beregning, vidner hans energiske fodarbejde bag talerpulten om, når han står overfor hundreder af bekymrede journalister, der godt ved, at deres arbejdsplads er økonomisk udfordret. Eller når han skal gå kl. 17.30, fordi et par børn skal hentes og et par kaniner have aftensmad.

Anders Kronborg har vist sig at være en mester i sound-bites: »Han fik mange ideer. Rigtigt mange ideer« - om fyringen af B.T.s chefredaktør, Kristian Lund. Eller: »Vi synes da ikke, det er spor sjovt« - om fusionen mellem Jyllands-Posten og Politiken.

Derfor er der en højere mening med, at det var i det kontante finansministerium, at han startede sin karriere, hvor han i øvrigt traf sin kone, afdelingschef Agnete Gersing.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen