Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

27:12:2004: Udsigt til masseansættelser i den danske spilbranche

Dansk spilbranche vokser med rekordfart. Alene de to største danske selskaber venter at ansætte 100 medarbejdere i 2005. Skandinavien er ved at blive spilbranchens Hollywood, lyder det fra lederen af spiluddannelse.

De to største danske spilfirmaer, IO Interactive og Deadline Games, venter at ansætte over 100 nye medarbejdere alene i 2005. Danmark er for alvor ved at få fat i det internationale spilmarked og udlandets interesse er i stadig stor stigning. Sådan lyder det fra Chris Mottes, spilbranchens repræsentant i Producentforeningen, der samtidig sidder som adm. direktør i Deadline Games.

»Deadline Games forventer at ansætte op til 50 nye medarbejdere i 2005, så vi når op på 100 medarbejdere, for vi mener, Danmark nu for alvor er ved at markere sig i den internationale spilindustri,« siger Chris Mottes.

Samme positive meldinger kommer fra IO Interactive, der med spilserien Hitman 1-3 allerede har haft sit gennembrud på den kræsne verdensscene med et samlet spilsalg på over seks millioner spil.

»Vi har de optimale betingelser her i landet for at udvikle denne branche til at blive meget stor i Danmark. Både hvad angår internationale spiltitler, men i lige så høj grad arbejdspladser,« siger Janos Flösser, medstifter og direktør for IO Interactive.

Selskabet blev solgt til engelske Eidos, et spilforlag der udgiver og markedsfører computerspil, for en kvart mia. kr. og er i dag blevet Eidos vigtigste teknologiske selskab udenfor USA. Og den position bliver styrket de kommende år, siger Flösser, der også sidder med i regeringens tænketank, der skal komme med oplæg til fremtidens vækst.

50 ansættelser i 2005
IO Interactive venter at ansætte 50 nye medarbejdere næste år, så de to selskaber altså skal bruge op til 100 i 2005.

Flösser mener, det offentlige skal overveje at hjælpe nystartede i spilbranchen med støtte, ganske som filmindustrien får i dag. Selv vil IO Interactive ikke have støtte - det er ikke nødvendigt længere - men at starte et selskab op som IO Interactive, der blev stiftet i et soveværelse på Vesterbro, er svært i dag, mener Flösser.

»Skal man slå an på spilmarkedet i dag, skal man levere spil til både konsollerne (Playstation 2 og xbox, red) samt til PC og det er meget omfattende og dyrt at udvikle et spil rettet mod alle tre platforme. Derfor har jeg svært ved at se, at spilfirmaer i dag har samme betingelser for at blive opbygget som vi blev det,« siger Janos Flösser, der dog ser basis for en god vækst i den danske spilbranche.

Det er Gunnar Wille helt enig i. Han er en af drivkræfterne bag, at Danmark har fået en af verdens første uddannelser for computerspil, og han ser enorme muligheder for den danske spilindustri.

»Skandinavien er ved at udvikle sig til spilindustriens Hollywood og jeg er helt enig i de to selskabers syn på fremtiden. Der vil opstå en række nye job i dette marked i Danmark,« siger Gunnar Wille, der er leder af animationsuddannelsen på Den Danske Filmskole og samtidig formelt bliver en del af ledelsen bag spiluddannelsen fra januar. I dag går 100 studerende på spiluddannelsen, hvor de første bliver færdige om to år.

»Vi er bagud i forhold til at levere studerende til spilindustrien herhjemme, så jeg håber, IO Interactive og Deadline Games kan finde folk nok herhjemme og i udlandet til at dække deres behov. For det ville være katastrofalt, hvis selskaberne flytter til udlandet i jagten på medarbejdere,« siger Wille.

Hos Vækstfonden har investeringschef Ulrik Ankerstjerne gennem det seneste år set indgående på den danske spilbranche. Baggrunden er, at Vækstfonden har modtaget et meget stort antal ansøgninger om penge til udvikling af spilkoncepter. Derfor besluttede Fonden at se på, om den danske spilbranche er interessant at investere i.

»Mit indtryk er, at branchen bestemt er interessant. Men vores overordnede indtryk af mange af de projekter, vi har fået tilsendt er, at de er domineret af meget dedikerede computerspillere, der har en god ide. Men mit indtryk af spilbranchen er i dag, at der kræves størrelse og direkte aftaler med spilforlag, før selskaberne er interessante at investere i. Baggrunden er, at computerspil koster stadig mere at skabe,« siger Ulrik Ankerstjerne.

I branchen vurderes det, at med kommende spilkonsoller som Playstation 3 og næste generations konsoller fra xbox, så vil udgifterne til at udvikle et spil stige til 75 - 100 mio. kr. på grund af stigende krav til programmering, da spillenes kvalitet nærmer sig filmstandard.

Konsolidering
»Der er en konsolidering i gang i denne branche, hvor selskaberne bliver større og større. Vi har interesse i, at gå ind i produktionsselskaber, der allerede har en aftale om distribution med et spilforlag.«

Hans vurdering er, at før spilfirmaerne for alvor bliver interessante for investorer, så skal de opbygge mere end et udviklingsteam, så selskaberne løbende har gang i flere spil. Dette gør selskaberne mindre sårbare overfor eventuelle fiaskoer, da de så har flere spil at satse på. Denne udvikling ser man i dag, hvor IO Interactive har flere udviklingsteams på en gang. Deadline Games arbejder også i denne retning, men det kræver store investeringer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen