Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

25/3-2004: Guldstjernen

25/3-2004: Guldstjernen - 1
JESS SØDERBERG, født 12. oktober 1944, adm. direktør for A.P. Møller - Mærsk. Student fra Holte, cand. merc. fra Handelshøjskolen i København - og i A.P. Møller siden 1969, siden 1993 som daglig leder. Gift med afspændingspædagogen Helle. Parret har fire børn. <br>Foto: Morten Juhl

Siden Jess Søderberg i 1991 blev udnævnt til A.P. Møllers topchef er markedsværdien steget en mia. kr. - om måneden.

Der var stort ståhej i fjor ved den 90-årige Mærsk Mc-Kinney Møllers fratræden som bestyrelsesformand for Danmarks største virksomhed med 60.000 medarbejdere og en omsætning på over 125 mia. kr., og den handlede meget om, hvem der skulle være ny bestyrelsesformand.

Men når der i morgen kommer nyt regnskab fra Esplanaden, vil fokus igen være på den daglige ledelse, og mens vi venter, er det måske værd at gøre status over en noget overset, men temmelig enestående bedrift.

I det folkelige billede af A.P. Møller-Mærsk A/S har firmaet kun haft to chefer, faderen og sønnen, men det var faktisk allerede i 1991, at den nu 59-årige Jess Søderberg blev udpeget til ny daglig leder, og et meget enkelt regnestykke viser, hvor stærkt et valg det var.

Den dag, Søderberg blev udnævnt, var markedsværdien i A.P. Møller 44 mia. kr. I dag er den omkring 202 mia. kr.

Med andre ord: Jess Søderberg har gjort koncernen en mia. kr. mere værd - pr. måned!

Oveni kommer det faktum, at blandt Danmarks største virksomheder er Jess Søderberg nu den, der længst har holdt sin post som chef, og det er temmelig godt gået i en virksomhed, hvor det ellers kunne være grimt at sidde mellem en stærk ejer og en meget dynamisk organisation.

Alligevel er Søderberg altså mildt sagt knap så kendt, og i hvert fald betydeligt mindre offentligt omtalt end snesevis af andre danske topchefer. Ja, han er diskret som en topadvokat eller en superrevisor - og begavet med langtidsholdbar rettidig omhu.

Fodbold eller IT?
I dag er det morsomt at tænke på, at han som ung elev på handelshøjskolen sidst i tresserne knap havde hørt om A.P. Møller.

Han kunne være blevet professionel fodboldspiller, og var faktisk udtaget til debut for Lyngbys bedste hold mod AaB, da han blev ramt af en skade.

I stedet gik han i gang med at lave et IT-firma der - mange år før internettets lyksaligheder - ville sælge biler med computerhjælp.

Men han var altså en snes år for tidligt ude med den idé for bilforhandlerne, og så gik han i stedet i en fælde, da A.P. Møllers daværende finansdirektør, den senere DLG-chef, Bent M. Hansen, fik opstillet en stillingsannonce, der skulle indkredse de absolut bedste elever fra handelshøjskolen til en helt ny finansafdeling på Esplanaden. Udover Søderberg gav det bid i form af navne som Michael Fiorini, Per Villum Hansen og Birger Riisager der alle - i hvert fald en tid - fik succes i dansk erhvervsliv.

Da Søderberg efterhånden fik klippet sit lange hår, udskiftet de fodformede sko og efterhånden også fik valgt et passende slips, åbnede sig døren for en lykkelig alliance, der især fik fart, da han i 1975 blev udnævnt til finanschef for Mærsk i New York.

41 år gammel blev han i 1986 også skibsreder - og i 1991 kom så »kroningen« som daglig leder.

Flegmatikeren
Til Jess Søderbergs mange dyder hører - udover talent for forretning - en enestående flid. I sjældne brovtende øjeblikke kan han finde på højt at sige, at folk sover for meget, for han kan selv klare sig med omkring fem timer på øjet pr. døgn.

Et vigtigt karaktertræk for hans succes på Esplanaden er et usædvanligt karaktertræk, som han også selv har vedkendt sig: Han er flegmatisk.

Det står ifølge ordbogen for »træg, besindig, apatisk (sløv, ligeglad) og langsommelig.«

Det er gode karaktertræk i en organisation, der altid har haft flere voldsomme temperamenter og egoer, end Esplanaden normalt omtales og godskrives for, for når det koger, er det særdeles nyttigt, at der sidder et køligt hoved tilbage og siger: »Vi opnår ikke noget ved at fare op.«

Den måske sværeste balanceakt for Søderberg har dog nok været forholdet til Mærsk Mc-Kinney Møller, der med hjernekraften og engagementet fuldt intakt naturligt nok ikke bare har kunnet slippe. Det er en fornem bedrift af dem begge, at de aldrig for alvor er blevet uvenner over, at Jess Søderberg IKKE er - eller vil spille rollen som - »Hr. Møllers søn«.

Forklaringen er ganske givet, at Søderberg virkelig har fået de konservative, lyseblå værdier i blodet, og at han f.eks. tror dybt på rigtigheden i det ikke specielt moderne eller åbne i som for nylig i en konkret sag, at meddele, at »vores strategi og handlingsplaner er ikke til offentliggørelse«.

Stor omgangskreds
En frisk optælling i avisredaktionernes tekstarkiver bekræfter, at det er uhyre sjældent, at Jess Søderberg udtaler sig offentligt i mere end få ord, men det skal man nu ikke lade sig snyde af.

Han er faktisk forbavsende let tilgængelig for relevante henvendelser og har en formidabel omgangskreds i forretningsverdenen, men taler også ofte og ubesværet med både politikere og mediefolk både herhjemme og ude i den verden, hvor hovedparten af rederikoncernens forretninger ligger.

Via et rådgivende råd for amerikanske J.P. Morgan Chase, USAs næststørste bank, har han f.eks. adgang til folk som fhv. udenrigsminister Henry Kissinger, milliardæren David Rockefeller og Daimler Chryslers topchef, Jürgen Schrempp, og det er svært, for ikke at sige umuligt, at finde folk, der mener, at A.P. Møller-Mærsk vil ryge direkte i uføre, hvis Mærsk Mc-Kinney Møller en dag skulle lukke sine lyseblå øjne.

Det regnskab, Søderberg offentliggør i morgen, vil næppe rumme ubehagelige overraskelser af nogen uoverkommelig størrelsesorden...

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen