Berlingske Business

25/3-2004: A.P. Møller-vækst splitter analytikere

25/3-2004: A.P. Møller-vækst splitter analytikere - 1

Aktiemarkedet er splittet i vurderingen af kurspotentialet i A.P. Møller-aktien. Informationsniveauet er lavt, og uenigheden mellem forventninger til fremtiden er stor. Forskel hos to finanshuses forventninger på 20 mia. kr.

Rigtig meget skal gå rigtig galt, hvis aktiekursen på A.P. Møller ikke får endnu en tand opad i morgen.

Når koncernchef og skibsreder Jess Søderberg - sidst på eftermiddagen - lægger regnskabstallene for 2003 frem for offentligheden vil tallet på bundlinien lande et sted mellem 13 og 14 mia. kr.

Det er der ingen overraskelser i, men det er godt for aktiekursen, eftersom det bekræfter aktiemarkedet i, at der er en solid bund under den nuværende aktiekurs, og at der er basis for yderligere stigninger.

Næste trin bliver så A.P. Møllers forventninger til indtjeningen i 2004. Også her er der sandsynligvis godt nyt at hente for aktiekursen og dermed aktionærerne. Jess Søderberg vil givetvis ikke rutte med tillægsordene i sine forventninger til 2004, men han kan næppe undgå at skulle lægge en forventning ud i markedet om, at indtjeningen i 2004 bliver noget bedre end i 2003.

Stort set alt synes i A.P. Møller-favør for tiden, og det er ingen hemmelighed, at de første måneder af 2004 har været intet mindre end fremragende for rederi- og oliegruppen. Både fragtrater og oliepriser er på rekordkurs.

Efter morgendagens melding fra Esplanaden er det så op til aktieanalytikerne at skyde sig ind på omsætning og indtjening i 2004 og 2005 for dermed at finde retningen for aktiekursen på A.P. Møller.

Wild-west agtigt
De store finanshuse er dog meget splittede i vurderingerne til A.P. Møller. Og der er overraskende mange milliarder til forskel. Det meget lave informationsniveau gør, at der er »frit skud på alle hylder,« som en analytiker udtrykker det.

»Det er helt wild-west agtigt. Hvad er eksempelvis væsentligt i A.P. Møller-terminologi? Det må vi gætte os til. Hvis selskabet gerne ser flere udenlandske investorer - og grundlæggende ved jeg jo ikke, om de er ligeglade med det - så nytter det altså ikke fortsat at gemme sig,« siger en analytiker.

Mest positiv er så absolut Alfred Berg. Her venter man et enormt hop i overskuddet før skat fra 2003 til 2004 på 12 mia. kr., således at indtjeningen i 2004 vil lande på 42 mia. kr. og indtjeningen i 2005 på 45 mia. kr.

Derimod er Danske Bank - i øvrigt A.P. Møllers husbank - mere forbeholden. Her er forventningerne til gevinsten før skat i 2004 og 2005 på henholdsvis 24 mia. kr. og 25 mia. kr.

Nordeas forventninger, til indtjeningen ligger et par mia. kr. over Danske Banks. Andre finanshuse som UBS og det norske ABG Sundal, som frygter et sammenbrud på containermarkedet i 2006/2007, ligger på linie med Danske Bank.

Dermed er der en forskel mellem Danske Banks og Alfred Bergs forventninger til overskuddet i 2005 på hele 20 mia. kr. Det er mere end hele DSBs omsætning på et år og svarer til, hvad Danmark bruger på efterlønsordningen på et år.

En anden snak i Asien
Med til vurderingen af Danske Banks skøn hører det, at banken forventer et prisfald på olie i 2004 til 25 dollar og yderligere et prisfald i 2005 ned til 20 dollars.

Andre mener, at A.P. Møllers aktiviteter og indtægter fra olieproduktionen uden for Nordsøen er betydelig. På samme måde peger optimisterne på, at analytikere, som alene regner sig frem til indtægterne på containerområdet med almindelige fremskrivninger og fokus på organisk vækst, tager fejl, eftersom A.P. Møller har indchartret kraftigt på containerområdet.

A.P. Møllers folk i Asien har til lokale medier da også ladet forstå, at der så langt deres øje rækker IKKE er tegn i sol og måne på, at containermarkedet skulle dratte sammen.

A.P. Møller har i øvrigt 100 års jubilæum den 16. april 2004. Det er uvist, hvordan det skal fejres, men meget mere end en stykke wienerbrød og et par pæne ord bliver det nok ikke til mens Dannebrog stryger til tops.

For analytikerne kan næste store begivenhed blive generalforsamlingen i april. Her skal den nye bestyrelsesformand, Topdanmark-chefen Michael Pram Rasmussen, der er tilhænger af både åbenhed, shareholder value-filosofien og gerne snakker om corporate governance i sin egen virksomhed, for første gang op på talerstolen og bekende kulør i A.P. Møller-regi.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen