Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

24/3-2004: SAS-aftale er første skridt mod et salg

24/3-2004: SAS-aftale er første skridt mod et salg - 1

Med spareplanen på 14 milliarder kroner i hus er SAS klar til vækst og overskud allerede i år, proklamerer koncernchef Jørgen Lindegaard. Dermed tegner sig grundlaget for et dansk salg af statens ejerandel af luftfartskoncernen, siger finansminister Thor Pedersen.

KØBENHAVN/STOCKHOLM

Det hæderkronede fællesskandinaviske luftfartsselskab SAS kan se frem til et historisk brud med den danske stat.

Efter gårsdagens banebrydende aftaler med de danske kabineansatte og piloterne er selskabet trimmet til vækst med nye ruter og milliardoverskud. Dermed forventer den danske regering, at koncernen er på vej til at blive »selvbærende« og modent til helt og holdent at komme på private hænder, siger finansminister Thor Pedersen (V) til Berlingske Tidende.

»Det er den danske regerings holdning, at SAS skal have lov at udvikle sig frit og skal ud i et åbent ejerskab. Statsmonopolet har gjort det svært for SAS at konkurrere. Skal selskabet overleve og være en god arbejdsplads, så er det optimale, at staterne slipper deres ejerskab,« siger Thor Pedersen.

Sammen med Sverige og Norge ejer Danmark halvdelen af SAS. Den danske stat ejer 14,3 pct. af aktierne, som i dag har en værdi af godt halvanden milliard svenske kroner.

Den danske regering har derfor nøje fulgt med i SAS-ledelsen bestræbelser på at lande den gigantiske spareplan på 14 milliarder svenske kroner, som er forudsætningen for, at den hårdt trængte flykoncern igen kan levere et overskud.

Det forventer selskabets danske topchef, Jørgen Lindegaard, allerede at kunne i år. Og Jørgen Lindegaard lover tilmed sine ejere et overskud på fem milliarder kroner om senest tre år.

I det øjeblik SAS begynder at give overskud ser finansminister Thor Pedersen ingen grund til at vente længere end højst nødvendigt med et salg.

Har den danske stat givet slip på SAS inden for tre år?

»Det tør jeg ikke sige, men jeg håber, at grundlaget for at gøre det, er til stede inden tre år,« siger Thor Pedersen, som understreger, at der endnu ikke foreligger en fast køreplan.

De optimistiske meldinger omkring det skandinaviske luftfartsselskab kom efter at de sidste, afgørende aftaler med de danske kabineansatte og piloterne kom på plads. Flykoncernen er nu ifølge ledelsen trimmet til en fornyet kamp mod konkurrenterne via nye ruter og flere afgange, og det var en træt men tydelig lettet Jørgen Lindegaard, som på gårsdagens pressemøde i Stockholm kunne berette om aftalerne.

»Det helt afgørende har været at skabe en platform for selskabet med et gennemsnitligt omkostningsniveau, der svarer til det niveau, der bliver gældende på det skandinaviske og europæiske marked i de kommende år. Det betyder, at vi kan begynde at gøre alt det, vi har sagt, at vi glædede os til, nemlig at ekspandere med flere afgange på både nye og eksisterende ruter.«

Allerede på søndag indleder SAS en ny voldsom offensiv med åbningen af ruten til Shanghai i Kina samt flyvninger til fem nye europæiske destinationer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen