Berlingske Business
07:49Her giver Danske Bank de nordiske banker baghjul

24 mio. valgte blå-gult

Trods udsigten til flere passagerer og større overskud end nogensinde i det næste årsregnskab er Ryanair-topchefen bekymret over den nærmeste fremtid.

DUBLIN: 24 millioner europæiske flyrejsende har i løbet af et år valgt at stige ombord på et af Ryanairs blå-gule fly.

Dermed er det irske lavprisselskab på vej til at indfri sine egne, ambitiøse forventninger til antallet af passagerer i indeværende regnskabsår, der slutter med udgangen af marts.

»Vi er ved at løfte vores trafik med over 15 procent, og det vil være i overensstemmelse med vores forventninger og et vigtigt skridt i jagten på British Airways,« siger Ryanairs topchef Michael O´Leary i et interview med Berlingske Tidende.

Pres på yield
Allerede i løbet af det kommende år skal Ryanair ifølge egne beregninger overhale den britiske storbror.

Ser man bort fra indenrigsflyvninger og de interkontinentale ruter, flyver British Airways i dag 30 mio. passagerer.

Alligevel ser Michael O´Leary med en vis bekymring på det kommende år, hvor der vil komme et øget pres på den såkaldte yield, der er et udtryk for indtjeningen pr. passager.

»Presset på yielden er forfærdeligt, simpelthen forfærdeligt, og det kan gøre det svært at nå samme vækst i overskuddet, som vi har oplevet de senere år,« siger han.

I 2003 kunne Ryanair melde om et overskud på godt 1,7 mia. kroner, hvilket svarer til en stigning på over 50 pct. i forhold til året før.

Markedets tro på O´Leary og Ryanair er tilsyneladende stor, hvilket blandt andet afspejler sig i Ryanair-aktien, der er i sit højeste niveau i lige godt et år.

Senest overraskede Ryanair markedet positivt, da selskabet offentliggjorde sit halvårsregnskab, der overgik analytikernes forventninger.

Regnskabsårets andet kvartal viste således en fremgang i resultatet efter skat til 954 mio. kr. fra 833 mio. kr. året før. Omsætningen blev 2,61 mia. kr.

Sikkerheden først
Selskabets førsteprioritet vil dog altid være sikkerheden, understreger O´Leary.

»Vi har heldigvis aldrig haft et alvorligt uheld, og sikkerheden vil fortsat være vores prioritet nummer et. Dernæst vil vi det kommende år sætte yderligere fokus på punktligheden og på at sænke vores omkostninger endnu mere,« siger han.

Ryanair har netop i disse dage rundet 75 millioner passagerer. Forbrugerne har sparet over 7.5 milliarder euro i forhold til de priser, som de traditionelle luftfartsselskaber tager, fortæller Michael O´Leary.

Ryanair opererer i dag på 146 ruter via 86 lufthavne i 16 lande.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen