Berlingske Business

2004 bliver rekordår for salget af boliger i Danmark

Et rekordstort antal danskere fik i 2004 nyt hus, sommerhus eller lejlighed.

Rekordår for bolighandler. Det bliver 2004 med sikkerhed.

Flere end 100.000 villaer, lejligheder og sommerhuse er nemlig blevet handlet i året som gik, og det tal har nok aldrig før i historien været større.

Fremgangen i forhold til året før er på hele 14 procent, og årsagen til dette boom, er kommunikationschef Preben Merrild Angelo fra ejendomsmæglerkæden Home ikke i tvivl om:

»Det er de afdragsfrie lån. De har lokket helt nye kundergrupper frem. Det er blevet økonomisk mere overkommeligt at være førstegangskøber, og flere har også brugt afdragsfrie lån til blandt andet at købe et sommerhuse, eller en forældrekøbt lejlighed til deres børn.«

I 2003 blev der samlet set handlet 87.797 boliger i Danmark, viser tal fra Danmarks Statistik.

Men det tal kommer i år op på 100.377, viser udregninger fra Home, og det er det højeste i den tid, disse tal er blevet indsamlet af Danmarks Statistik.

Det gør så også 2004 til et rent guldår for danske ejendomsmæglere, som ikke kun har tjent godt på flere handler, men også hastigt stigende priser, eftersom mæglernes salær typisk beregnes som en procentdel af handelsprisen.

Ejerlejligheder og sommerhuse topper med den største stigning i salget, som er på hele 20 procent, men villasalget ligger også markant over sidste år med et hop i vejret på 11 procent.

Baggrunden for disse store stigninger er ikke alene nye lånetyper, men også en stabil samfundsøkonomi, den lave rente, faldende ledighed og stigende realløn efter skat.

Den massive fremgang fortsætter nok ikke i 2005, vurderer Preben Merrild Angelo. Men han venter dog heller ikke noget fald i antallet af handler.

»Niveauet vil fortætte med at være meget højt, også selv om vi ikke i samme grad vil se, at det er sælgers marked. Der er ved at komme lidt mere balance i markedet, og den tendens vil brede sig til hele landet. Men der vil nok fortsat vil være en ret markant overefterspørgsel i de store byområder,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen