Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

2004 bliver præget af nye fusioner

Carlson Wagonlit Travel forudser i en ny markedsprognose for 2004, at de store bliver større, mens de lokale spillere vil koncentrere sig om de små eller mellemstore virksomheder. Fusioner og hård kamp om markedsandele er i vente.

Der kan ventes en ny bølge af fusioner i rejsebranchen i 2004, forudser et af de internationale erhvervsrejsebureauer, Carlson Wagonlit Travel (CWT) i en aktuel markedsprognose.

2004 tegner ifølge CWT - der er repræsenteret i 140 lande - til at blive året, der får verdensøkonomien tilbage på det rette spor.

Derfor har bureauets topledere og analytikere undersøgt de kortsigtede tendenser inden for erhvervsrejsebranchen.

En af de vigtigste tendenser er, at der er yderligere konsolidering på vej blandt erhvervsrejsebureauerne - hvor der må forventes fusioner såvel som lukninger i kølvandet på kampen om volumen og markedsandele, nationalt og internationalt.

De store æder sig ind
De senere år har allerede ført til en koncentration, hvor nogle meget store, internationalt orienterede erhvervsrejsebureauer har ædt sig ind på de mindre, regionale og lokale selskaber.

Ved indgangen til 2003 stod verdens tre største erhvervsrejsebureauer for 25 procent af det samlede antal flybilletter i verden, udstedt til business formål. Tallet understreger, hvad status på markedet er - nemlig en koncentration på få selskaber.

Men det er langt fra overstået, mener CWT, der selv er en af de store spillere, der har ambitioner om at blive endnu større. Senest har CWT overtaget det franske selskab Protravel og skabt Frankrigs klart største rejseudbyder med en årsomsætning på 2,3 mia. euro.

Svært for de små
Udviklingen vil ifølge CWT især ramme de mindre erhvervsrejsebureauer hårdt. Det er især dem, der betaler prisen for, at kommissionen på salg af flybilletter er sat væsentligt ned efter amerikansk initiativ. Da American Express købte Rosenbluth International i juli 2003, lød startskuddet til en bølge af fusioner på markedet - som altså forventes at fortsætte i år.

På sigt vil erhvervsrejser ifølge CWT-prognosen fortsat blive håndteret af globale erhvervsrejsebureauer, suppleret af regionale niche-spillere - hvor danske Weco DSB og norske VIA Flyspesialisten er gode eksempler på sidstnævnte kategori.

De globale bureauer som CWT og Amex vil dække alle travel management behov hos de store internationale virksomheder, mens de små spillere vil fokusere på teknologier, der er skræddersyet til små eller mellemstore virksomheder samt individuelle business-rejsende.

På det skandinaviske marked vil CWT dog fortsætte med at fokusere i lige så høj grad på små og mellemstore virksomheders behov som på de globale kunders.

Sideløbende vil også flyselskaberne fortsætte med at konsolidere sig, mener CWT. Og her er det nærmest et spørgsmål om overlevelse at være med i fusionsbølgen, eftersom flyselskaberne er under et stort pres i forsøget på at reducere omkostningerne - samtidig med at servicen skal forbedres. Problemerne for de nationale flyselskaber og de store alliancer ser CWT som et forspil til egentlige fusioner - og på lang sigt til skabelsen af mega-koncerner, der vil føre til monopollignende tilstande på markedet. Lavprismarkedet vil dog forblive hos de små, regionalt orienterede flyselskaber.

Udviklingen i retning af større internationale erhvervsrejsebureauer, suppleret af små regionale spillere, drives af virksomhedernes krav.

I takt med, at virksomhederne prøver på at maksimere deres købekraft for at minimere deres rejseudgifter, vil antallet af kontrakter med underleverandører falde. Erhvervsrejsebureauerne bliver færre, men til gengæld dækker de større områder geografisk.

I Europa er det mere og mere almindeligt, at internationale virksomheder med aktiviteter i flere lande vælger at holde sig til ét erhvervsrejsebureau på tværs af landegrænserne. Den tendens spreder sig på verdensplan. Et godt eksempel på trenden er det voksende antal af internationale udbud, som CWT har deltaget i de seneste to år: 10 i 2002 - og 50 i 2003.

Accepterer fjerndrift
Samtidig koncentrerer bureauerne i stigende omfang deres serviceydelser i internationale Business Travel centre og call-centre. Ifølge CWT er det en direkte følge af kundernes ønske om at reducere omkostningerne - og kundernes voksende accept af fjernydelser. Virksomhederne opnår derved rationaliseret drift, højere produktivitet og forbedret kontrol med rejsepolitikken.

Det betyder dog ikke, at al kundeservice bliver placeret hos standardiserede call-centre. De mest innovative erhvervsrejsebureauer vil nemlig ifølge CWT fortsætte med at udvikle nye servicekoncepter, der kombinerer state-of-the-art teknologi med kundevenlige servicetilbud til lavest mulige pris. Det sker i erkendelse af, at kundernes behov bliver stadigt mere individuelle, mens transaktionerne bliver mere komplekse.

Udviklingsomkostningerne til den slags ydelser er tårnhøje. Og det peger igen på, at de små erhvervsrejsebureauer vil få det svært - hvis ikke de får deres volumen op, f.eks. ved at blive opkøbt, finde en international partner eller indgå i en fusion.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen