Berlingske Business

2003 var et godt år for herretøj

2003 var et godt år for herretøj - 1
Især herretøjsforretningerne har haft et godt 2003. Foreløbige opgørelser viser, at salget steg med 4,9 procent. Arkivfoto: Jan Jørgensen<br>

Tøjbutikker slap pænt ud af 2003. Herretøjsbutikker havde størst fremgang. Skobranchen havde et år på det jævne.

Tøjbranchen kom gennem 2003, der både er til mad på bordet og tøj på kroppen til forretningsindehaverne. Trods en forholdsvis afdæmpet julehandel lå omsætningen 4,9 procent over omsætningen i 2002, viser statistik fra Dansk Textil Union.

Tallene bygger på indberetninger fra butikker, der tilsammen har ni procent af den samlede detailomsætning af tøj i Danmark. Lige som i 2002 var det herretøjbutikkerne som oplevede den største vækst.

Julehandlen lå over niveauet i 2002. Alligevel var december en anelse skuffende for butikkerne, der kun havde tre procents fremgang.

»Når det gælder julehandlen er konkurrencen blevet bredere. Tøjbutikkerne konkurrerer i dag både med et digitalt kamera til hele familien og en weekendtur til Barcelona,« siger direktør Jens Birkeholm fra Dansk Textil Union.

Skobranchen mere presset
Generelt er branchen dog sluppet fint gennem 2003. Samtidig med at Danmark fortsat venter på opsvinget, bliver branchen presset af, at dagligvarekæder som Bilka, Føtex og Kvickly xtra satser benhårdt på at få en stadig større flig af tøjsalget herhjemme.

»Dagligvarekæderne er på markedet, de sælger tøj, og det er vi simpelthen nød til at tage alvorligt,« siger Jens Birkeholm.

Skobranchen klarede sig mindre flot. For de mange skohandlere blev 2003 mere et år i gang end i løb. Her blev omsætningsvæksten kun på 2,3 procent, hvilket er status quo, når man modregner inflationen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen