Berlingske Business

2003 Ferrosans bedste år

Aldrig nogensinde har danske Ferrosan været bedre til at sælge vitaminer og kosttilskud. Salget tordner frem og fordobler resultatet til 91,5 mio. kr.

Omsætningen sprinter i vejret hos den danske vitamin- og kosttilskudsproducent Ferrosan. 2003-regnskabet, der netop er afleveret, er en beretning om en virksomhed, der i den grad har skiftet til et højere og mere lukrativt gear i løbet af sidste år. Resultatet før skat blev mere end fordoblet til 91,3 mio. kr., og resultatet efter skat steg fra 9,5 mio. kr. i 2002 til 66,2 mio. kr.

»Det er det bedste driftsresultat nogensinde. Det er vi utroligt glade for. Det bedste ved det hele er, at det ser ud til at fortsætte i det første kvartal af 2004,« siger Niels de Conninck-Smith, administrerende direktør for Ferrosan A/S.

Resultatet er skabt på trods af, at Ferrosan på grund af den lave dollar ikke får nær så meget ud af deres aktiviteter på vigtige markeder, hvor der afregnes i dollar, som de har gjort tidligere. Koncernens samlede omsætning steg med 7,4 procent til 761,9 mio. kr., mens udviklingen i lokale valutaer ifølge årsregnskabet udviste betydelig tocifret vækst.

I stedet for at lade lokale agenter stå for markedsføringen af Ferrosans produkter på udenlandske markeder, samler koncernen nu salgsaktiviteterne i egne selskaber. Det skaber en større sikkerhed for en stabil omsætning, mener Niels de Conninck-Smith.

Men Ferrosan er ikke vokset af den grund. Antallet af ansatte i Danmark er nemlig reduceret, mens sælgerkorpset udvides i udlandet.

»Det er vi blevet i stand til på grund af en mere effektiv produktion herhjemme,« siger direktøren.

Ferrosans vigtigste markeder er Asien, Japan, Finland, Rusland, England, Danmark og Latinamerika.

I løbet af 2003 er en ny ledelse blevet sat til at rette op på det svenske marked, som har været en skuffelse. Men en flad salgsvækst i Polen ærgrer Niels de Conninck-Smith.

»Polen er et stort og vigtigt marked. Men jeg kan tvivle på, om vi er store nok. Derfor overvejer vi at gå på opkøb, og det har 2003-resultatet givet os musklerne til,« siger han.

Ferrosan kontrolleres af den tidligere Novo-direktør Sonnich Fryland, der gennem selskabet Idosan ejer knap 70 pct., mens Novo Nordisk ejer resten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen