Berlingske Business

2 procents obligationer har fortsat interesse

2 procents obligationer har fortsat interesse - 1
Carsten Koch underholdt tre dage i træk en stuvende fuld sal i Falconer Center. <br>Foto: Rune Feldt-Rasmussen

Private, der sparer op for frie midler, skal jagte 2 procents obligationer fra realkreditten.

Det er stadig en økonomisk fordel at skifte 3 pct. og 4 pct. obligationer ud med papirer, der har en pålydende rente på to procent. Også selv om den særlige mindsterente fra nytår steg til tre procent, og at det nu er slut med udstedelse af nye 2 pct. obligationer.

Det konkluderer Danske Bank, som peger på, at 2 pct. obligationer fortsat er yderst interessante som følge af mangel på nyt udbud og en stor efterspørgsel fra private, der med dette papir får et relativt attraktivt afkast efter skat.

De fleste 2 pct. obligationer handles til kurser under 100, og dermed kan man høste en lille skattefri gevinst frem mod udløb. Eksempelvis ligger 2 pct. Realkredit Danmark 2009 for tiden i kurs 93,8 og vil således udløbe om fem år i kurs 100.

Det betyder, at man ud over den løbende rente på 2,13 pct. - som der skal betales skat af - får 6,2 skattefrie kurspoint, og det skulle samlet give en gevinst på 2,17 pct. efter 59 pct. i skat.

Tager man papirer med længere løbetider, bliver gevinsten større, mens den skrumper ind til mindre, hvis man går ned i løbetider til eksempelvis 2007 eller 2006.

Man får også et mindre afkast, hvis man sætter - eller har - penge i 3 og 4 pct. obligationer, så en omlægning til 2 pct. er værd at overveje. Der skal dog være tale om beløb af en vis størrelse, eftersom der også skal betales kurtage, gebyrer for ændringer i ens depot med videre. Disse omkostninger kan dog bringes ned, hvis man selv handler via online-mæglere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen