Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

130 års industrihistorie til salg

Salget af Chr. Hansen bliver et farvel til en dansk virksomhed, der var global fra fødslen. »Den historiske ballast skal ikke holde virksomheden tilbage,« siger topchef Erik Sørensen.

Med mindre Danisco køber Chr. Hansens ingrediensforretning, er Danmark i løbet af næste år blevet et industri-ikon fattigere.

Men ifølge Lundbeckfonden, der som hovedaktionær har besluttet sig for, at ingrediensselskabet skal sælges, er der ingen grund til at hænge sig i virksomhedens historie og det nationale tilhørsforhold.

Fonden har altid betragtet Chr. Hansen som en investering på linje med fondens øvrige investeringer. Og nu da en konsolideringsbølge ruller hen over branchen, er det ifølge formand Arne V. Jensen oplagt at sælge.

»Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at det er en virksomhed med en historie, der skal sælges. Men historien er ikke i sig selv et argument for at holde et salg tilbage,« siger han.

I dag diskuterer blandt andre virksomheder, universiteter og statsministeren, hvordan Danmark kan sætte fut i innovationen. For 130 år siden leverede farmaceuten Christian Ditlev Ammentorp Hansen et godt eksempel på, hvordan dansk idéudvikling kan skabe verdensfirmaer.

Det skete, da han udviklede farver til smør og ost samt især en osteløbe, der blev den bedste på markedet, og som siden har tjent milliarder hjem til Danmark.

Blot fire år efter at han grundlagde virksomheden i København, oprettede han et datterselskab i New York. Sideløbende med ekspansion i resten af verden etablerede Chr. Hansen i 1890 laboratorier og produktion på en ø i Mohawk-floden tæt ved Little Falls i staten New York. Øen hedder i dag »Hansen Island«.

En antydning af virksomhedens historie hænger i form af mindeplader rundt om i datterselskaber, hvor begivenheder i 1880, 1890-erne og fremad er præget i medaljer. I koncernhovedkvarteret hænger en plade, som medarbejderne gav virksomeden ved dens 75 års fødselsdag - i 1949.

Chr. Hansens bestyrelsesformand Jørgen Worning advarer mod, at man bliver for nationalistisk i diskussionen om salget.

»Om den nye ejer er dansk eller udenlandsk er ikke afgørende. Det her handler om, at Chr. Hansens ingrediensforretning skal have et godt liv med en ny ejer, der kan sikre, at forretningen kan klare sig på sigt,« siger han.

Erik Sørensen, administrerende direktør i Chr. Hansen Gruppen, indrømmer, at virksomhedens historie stikker ham i hjertet, nu da den skal sælges. Men Erik Sørensen har i de seneste år gjort op med Chr. Hansen-nostalgien.

»Jeg har aldrig markedsført virksomheden som et nationalt klenodie. For helt ærligt: Hvad kan vi bruge historien til. I vores branche tæller historien ikke en dyt. Det er noget, man kan hygge sig med og skabe sammenhold om. Men ude i markedet betyder den ikke noget. Der er vi ikke bedre end vores produkter«.

»Det giver da også et gib i mig, når jeg ser et kæmpeskib fra Maersk med Dannebrog, eller når jeg tænker på andre store danske virksomheder. Men man må bare erkende, at nationalitet ikke kan bruges til noget. Verden er blevet mere kold, og shareholder value spiller den største rolle. Man skal også huske på, at vi selv har købt massivt op blandt virksomheder i udlandet, som har måttet opgive deres selvstændighed til os«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen