Berlingske Business

11/12-2004: Jyderne tog det hele

11/12-2004: Jyderne tog det hele - 1
Foto: Palle Hedemann

Elsams aktionærer og ledelse står som de helt store vindere med fusionen mellem Elsam og DONG. Alligevel er der måske optræk til uro i Elsam-baglandet.

De jyske elselskaber og dermed ejerne af Elsam står som de ultimative sejrherrer i en kommende fusion med det statsejede DONG.

Med topposten som adm. direktør i det nye energiselskab til Elsams Peter Høstgaard-Jensen, et hovedkvarter placeret i jyske Skærbæk og med en værdisætning af virksomhederne, der klart er i Elsams favør, er fusionsaftalen en utvetydig sejr for de jyske elfolk.

Men trods sejren blev Elsamledelsen ikke mødt entydig applaus, da de fredag eftermiddag kunne præsentere aftalen på en generalforsamling i selskabet. Selve resultatet bliver først godkendt i Elsam på en senere generalforsamling, som forventes afholdt før jul.

»Vi startede relationerne til DONG med en lidt fjendtlig indstilling. Derfor har der også været en vis skepsis. Det er den væsentligste årsag til, at man lige skal have tid til at studere aftalen nærmere, før vores aktionærer melder ud« siger Peter Høstgaard-Jensen.

En mindre gruppe aktionærer med selskabet Elro i spidsen er i gang med at tage kontakt til svenske Vattenfall, som Elsam-aktionærerne i oktober indgik en samarbejdsaftale med.

Peter Høstgaard-Jensen vil ikke blankt afvise, at der kan komme en regulær budkrig.

»Vattenfall havde selvfølgelig håbet på et andet udfald. Jeg vil gerne understrege, at jeg støtter fusionen med DONG, men jeg kan jo ikke forhindre Vattenfall i at give DONGs aktionærer et bud, hvis de vil det,« siger han.

Bedre pris til Elsam
Vattenfalls informationschef Martin May ønsker ikke direkte at kommentere fusionen mellem DONG og Elsam, men siger:

»Vi kommenterer ikke andre selskabers beslutninger. Vi har haft og har stadig en interesse i at deltage i restruktureringen af den danske energisektor. Det er vi absolut fortsat meget opsatte på. Nu vil vi vurdere mulighederne på ny og så finde frem til, hvordan vi på en anden måde kan få vores målsætning opfyldt,« siger han.

Alliancen med Vattenfall blev en realitet, fordi Elsams aktionærer ønskede at begrænse DONGs opkøb i Elsam. DONG købte senest i august en større aktiepost, som blev handlet il kurs 890, hvilket svarer til en samlet værdi for Elsam på 17,8 mia. kr. En pris som Elsams ledelse mente var al for lav.

Med fusionsaftalen har Elsam-aktionærerne fået en langt bedre pris. Godt og vel 10 mia. kr. mere.

I fusionen har man fastsat Elsams værdi til 28 mia., mens DONG har en værdi på 21 mia. kr., når man ikke medregner værdien af DONGs aktier i Elsam. Når DONGs Elsam-aktier medregnes bliver slutresultatet, at DONGs ejer, staten, får 55 procent af aktierne i det fusionerende selskab, mens de jyske Elsam-aktionærer får 45 procent.

Ganske vist fik Elsam lidt mindre end det, de selv var parate til at give, da parterne for godt en uge side gik fra hinanden uden et resultat. Ifølge Peter Høstgaard-Jensen skal årsagen til de nye forhandlinger findes i almindelig besindelse.

»Sidste fredag havde vi nok nået smertegrænsen begge parter. Derfor gik vi fra hinanden uden resultat. Men da vi kom hjem og tænkte os om, blev smertegrænsen flyttet. Det skete, fordi afstanden trods alt ikke var så stor, og ikke mindst i lyset hvor stort det er, det vi skaber nu,« siger Elsams direktør.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen