Berlingske Business

A. P. Møller: Strategien er uændret

Ikke engang A.P. Møller kan rumme alle forretningsområder, hvis hver enkelt skal have en konkurrencedygtig størrelse.Udfordringer til små leverandører

Siden det i sidste uge kom frem, at A. P. Møller vil skille sig med de industrielle problembørn, Maersk Medical og Roulunds Fabrikker, har luften været tyk af spekulationer om, at Danmarks største virksomhed nu omsider var på vej væk fra konglemorat-modellen. Uden for Esplanaden og omegn har tendensen i mange år været, at virksomheder kun skal beskæftige sig med ét kerneområde. I mange brancher, med bilindustrien i spidsen, har de store virksomheder endda skilt sig af med så mange dele, af det efterhånden er størstedelen af produktionen, der foregår uden for huset.

Men ifølge direktør Eivind Kolding fra A. P. Møller er det gamle rederi ikke blevet overskyllet af en bølge af moderne ledelsesteori:

»Jeg vil ikke betegne det som et strategiskift. Men det er rigtigt, at det ikke er hvervdagskost, at vi sætter virksomheder til salg,« siger han. Vi synes, at de forretningsområder, vi er i, er vigtige, og dem vil vi gerne udvikle. Så der er ikke tale om en core business udvikling, som nogle har talt om.«

Men ifølge Eivind Kolding er frasalget dog udtryk for en erkendelse af, at selv A. P. Møller ikke kan være stor nok til at rumme alle sine nuværende forretningsområder, hvis de alle skal have en konkurrencedygtig størrelse:

»For at gøre sig gældende i de globale markeder, der efterhånden er indenfor de fleste industrier, skal man have en given størrelse. Og andre kan have et bedre grundlag for at bringe virksomhederne op på det rette niveau. Det er mere det, der ligger i det, end det er et behov for produktdifferentiering. Det er mere et spørgsmål om, at man skal have en størrelse og være en faktor i de markeder, man opererer på.«

Eivind Kolding tilføjer, at begge virksomheder har været gennem en effektiv slankekur og restrukturering og er derfor ret attraktive som købsobjekter. Og så har vi også indtryk af, at der i øjeblikket er gang i konsolideringsprocessen i de brancher, og der er mange interesserede købere,« siger Eivind Kolding, som sagtens forestille sig, at A. P. Møller over en årrække vil føje nye områder til sin portefølje af virksomheder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen