Berlingske Business

Zuckerbergs egne data blev også delt med analysefirma

US-FACEBOOK-CEO-MARK-ZUCKERBERG-TESTIFIES-AT-HOUSE-HEARING
Foto:

Ifølge de seneste opgørelser fik analysefirmaet Cambridge Analytica adgang til personlige oplysninger fra 87 millioner Facebook-brugere, uden at brugerne selv var klar over det. Blandt dem var også Facebook øverste chef, Mark Zuckerberg.

Ved onsdagens høring i Repræsentanternes Hus siger Zuckerberg, at hans egne personlige data var iblandt de oplysninger, der blev delt med Cambridge Analytica.

Han siger også, at regulering af hans branche er "uundgåelig".

Zuckerberg står dog fast, da det bliver antydet, at Facebook-brugere ikke har nok kontrol over deres data.

»Hver gang, brugerne vælger at dele noget på Facebook, har de kontrol. Den kontrol er ikke gemt væk i indstillingerne, den er tydelig,« siger 33-årige Mark Zuckerberg.

Ved onsdagens høring bærer Zuckerberg et mørkt jakkesæt, selv om han er kendt for næsten altid at bære en grå T-shirt, cowboybukser og kondisko.

Høringen er Zuckerbergs anden på to dage i den amerikanske kongres. Tirsdag besvarede han spørgsmål i Senatet i næsten fem timer. Høringen medførte ingen nye løfter fra Zuckerberg om at ændre måden, hvorpå det sociale medie driver virksomhed.

Tirsdag påtog han sig dog det fulde ansvar for skandalen.

»Det var en stor fejl, at vi ikke havde et fuldt overblik over vores ansvar. Og det var min fejl, og det beklager jeg. Jeg startede Facebook, jeg driver det, og jeg er ansvarlig for, hvad der sker,« sagde han.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen