Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

YouTube viser nu også film med knald på farverne

pix-HDR
De fleste skærme kan endnu ikke gengive HDR-billedforbedringen korrekt, men Google - der står bag YouTube - har som eksempel vist dette motiv fra karnevallet i Venedig. Det demonstrerer forskellen i farvedybden mellem et almindeligt foto (til venstre) og et taget med HDR-teknologien (til højre). Foto: Google

Den Google-ejede filmdelingstjeneste har tilføjet muligheden for at se optagelser i den mere farveægte HDR-kvalitet - hvis man ellers har en skærm, der kan klare det.

Verdens mest benyttede videodelingstjeneste, den Google-ejede YouTube, viser nu også film optaget i det nye og meget mere farverige HDR-format, som telefoner og kameraer er ved at kunne klare.

HDR står for »high dynamic range« og er en teknologi, som sikrer klarere og dybere farver ved at gengive lysere hvid og mørkere sort og dermed langt flere detaljer. Det sker ved at tage flere billeder hurtigt efter hinanden og derefter kombinere dem til ét billede i bedre kvalitet, ikke ved at ændre på antallet af pixler men ved at få mere ud af dem. HDR er det nyeste salgsnummer for fladskærmsfjernsyn, selv om ingen TV-stationer endnu sender film og udsendelser optaget i HDR.

Derfor er det fortsat mest egne optagelser, der vises i HDR på TV-skærme, mobilskærme og computerskærme, der er i stand til at vise teknologien..

Det spreder sig

Googles Chromecast, der bruges til trådløst at overføre skærmbilledet fra en telefon eller PC til TV-skærmen, og Sonys Playstation 4 samt Microsofts Xbox One understøtter nu også HDR.

Google har arbejdet sammen med en række af de tunge YouTube-brugere om at få HDR klar til YouTube. Hvis man bruger YouTube på udstyr, der kan vise teknologien, kan man derfor nu få mere dybde i de film og filmklip, der er optaget med HDR og siden delt på YouTube. YouTube viser dog standardudgaven af filmklippene, og man skal selv vælge HDR-udgaven, hvis man vil - og kan - se den.

YouTube håndterer også film i ultra-HD-kvalitet (af nogle producenter kaldet 4K), i 3D og med 360-gradersvisning, hvor man kan »se« sig om i alle retninger på optagelserne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen