Berlingske Business

YouTube jagter film og serier i Hollywood

YOUTUBE/SUBCRIPTION
Foto:

YouTube er på udkig efter film- og serierettigheder i Hollywood til videogigantens nye abonnementservice Red.

YouTube jagter streaming-rettigheder til tv-serier og film. Videotjenesten planlægger en intensivering af konkurrencen med Netflix, Amazon og Hulu i det konkurrenceprægede marked for web-tv.

Topcheferne i selskabet Alphabet Inc., der står bag verdens i seertal største videotjenestene, har de seneste måneder holdt møder med Hollywood studier og produktionsselskaber for at diskutere idéer og indhold, skriver The Wall Street Journal.

De involverede folk er veteraner i branchen, som YouTube har hentet til projektet. Susanne Daniels har tidligere været programchef for MTV, mens Kelly Merryman og Robert Kyncl begge tidligere har indsamlet erfaring som direktører i Netflix.

BOSNIA-BUSINESS/

Hvilke tv-serier og film, YouTube går efter, er endnu uvist, men det bliver højest sandsynligt en del af den nye abonnementservice Red, der koster 9,99 dollar om måneden. Ud over at se reklamefri videoer kan brugere af Red også streame musik.

Det giver god mening, at YouTube går efter mere indhold for lokke folk til at betale for Red. YouTube har altid være gratis for brugerne, og derfor skal der noget til at få folk til at finde pungen frem. En af metoderne er selv at producere indholdet, som Netflix, Hulu og Amazon har gjort med succes. Det er også den vej YouTube går, når videotjenesten i 2016 får premiere på egenproducerede film og tv-serier med YouTube-stjerner i hovedrollerne kun tilgængeligt for Red-abonnenter.

En anden strategi er at købe rettigheder til film og tv-serier, som er produceret af andre, og det er den vej, YouTube går nu. Netflix, Amazon og Hulu har rettighederne til mange film og tv-serier af ældre dato, mens YouTube ifølge kilder i branchen fokuserer på helt nyt materiale.

pix-Google-skilt

Den samme kilde fortæller til The Wall Street Journal, at YouTube håber på at kunne bygge en robust samling op af originalt indhold i 2016. Og det er den rigtige vej at gå mener Mark Terbeek, som er partner i investeringsfirmaet Greycrofts Partners, der fokuserer på medier og teknologi.

»YouTube er dominerende på området for web-video med reklamestøtte, men de har indtil videre fejlet i forsøget på, at få abonnenter til at betale. Hvis brugerne skal betale, skal de have bedre indhold,« siger han.

Det forventes, at Netflix vil øge udgifterne til indhold med næsten 18 pct. i år til 3,3 mia. dollar ifølge RBC Capital Market. Analytikere regner med, at Hulu har brugt 1,5 mia. kroner på indhold i år - en fordobling fra sidste år.

pix-Netflix

Med yderligere konkurrence fra YouTube kan rettighedspriserne få et nøk opad og lægge et pres på de eksklusive aftaler.

»Jeg betragter YouTube som en trussel for Netflix, Amazon og Hulu,« siger Mark Terbeek og tilføjer:

»YouTubes dominans på markedet for web-videoer, globale omfang og tekniske snilde udgør et godt udgangspunkt.«

06bus_DoItForMom_A2 (1).jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen