Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Yahoos dronning sidder på en varm trone

25BUSYAHOO-MEYER.jpg
40-årige Marissa Mayer, som venter tvillinger til december, har siden sin tiltræden i juli 2012 haft en helt klar opgave: At redde netvirksomheden Yahoo fra at gå konkurs. Hun var ved sin ansættelse Yahoos femte topchef på fire år. Foto: Elijah Nouvelage

Efter tre år som Yahoos topchef har Marissa Mayer ifølge kritikerne ikke vist, at hun kan vende skuden. En stribe ledende ansatte har forladt Yahoo i år. Følger hun selv efter?

Har Yahoo stadig en fremtid? Og er Marissa Mayer en del af den?

Spørgsmålene blev stillet for lidt over tre år siden, da netvirksomheden fik ny topchef. Hun var dronningen af Silicon Valley, Googles gyldne fugl med det skarpe produkt­øje, der skulle redde et synkende Titanic. Hun var også femte topchef på lige så mange år.

Nu stilles spørgsmålene igen – med skeptikerne i voksende antal. Det seneste år har Yahoo fået kappet over en tredjedel af markedsværdien, og op mod 30 ledende medarbejdere har forladt selskabet midt i forvirringen om Yahoos produktstrategi og utilfredshed med Marissa Mayers mikroledende stil.

SUNNYVALE, CA - JULY 17: The Yahoo logo is displayed in front of

Da Mayer for nylig bad tilbageværende og nye ledere om at forpligte sig til at blive i mindst tre til fem år, kunne det altså tolkes som enten desperation eller et sundt initiativ for at motivere til langsigtet tænkning. Skeptikerne spurgte spydigt: Bliver hun selv så længe?

En professor på Stern School of Business, Scott Galloway, gik så vidt som til at erklære i et radiointerview, at havde Mayer ikke meddelt, at hun var gravid med tvillinger – hun ventes at nedkomme i december – var hun selv røget ud.

Virksomheden selv gav han heller ikke mange chancer:

»Vi burde skyde Yahoo en kugle for panden.«

Disciplin

Den nu 40-årige Marissa Mayer kom til Yahoo på et tidspunkt, hvor virksomhedskulturen efter hendes udsagn var nedbrudt. En af hendes første beslutninger var at forbyde hjemmearbejde for at skabe fokus og energi, hvilket dog ikke faldt i god jord hos kvinder med børn.

Imens var Mayer lige nedkommet med sin førstefødte efter at have arbejdet hjemme i sidste del af graviditeten. Lige så kontroversielt nøjedes hun med to ugers barsel og fik bygget sit kontor om med plads til både søn og fuldtidsnanny. Marissa Mayer er med andre ord gjort af et særligt stof.

pix-Yahoo Maps

Hos Google, hvor hun var første kvindelige dataingeniør, knoklede hun gerne 100 timer om ugen og sov blot fire-fem timer om natten – en hård arbejdsdisciplin, som skoletidens balletdans siges at have lært hende.

Trods en lynende intelligens har hun kaldt sig »skrækkeligt genert« i social henseende. Alligevel viste hun tidligt talent for at organisere og lede, og hun underviste i flere år med succes på Stanford – sideløbende med først studierne og så Google-jobbet.

I sin ubønhørlige fokus på produktdesign og brugeroplevelse minder Marissa Mayer lidt om Apple-grundlæggeren Steve Jobs, og hun tilskrives blandt andet hovedæren for Google-søgesidens rene, enkle udseende.

Det var fortjenester som disse, der oprindelig sikrede hende Yahoo-jobbet.

Men Yahoos centrale dilemma står stadig ubesvaret.

US-IT-INTERNET-YAHOO-ANNIVERSARY-FILES

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen