Berlingske Business

Yahoo ventes at droppe kæmpe Alibaba-frasalg

pix-Marissa Mayer
Yahoos topchef, Marissa Mayer, får ikke lov at sælge guldægget, aktieandelen i kinesiske Alibaba, fra. Arkivfoto: Elijah Nouvelage, Reuters/Scanpix Foto:

Bestyrelsen ventes onsdag at give besked om, at man i stedet vil sælge Yahoos egen internetforretning, og en mulig køber står allerede klar.

Den amerikanske internetgigant Yahoo dropper planerne om at sælge sin ejerandel af den kinesiske e-handelsgigant Alibaba fra for 31 milliarder dollars.

Den besked ventes ifølge New York Times onsdag at komme fra Yahoos bestyrelse, som efter et flere dage langt møde i stedet vil gå efter andre muligheder, heriblandt at sælge selve Yahoos egen internetforretning og beholde Alibaba som sit største aktiv. Også Yahoo Japan, som er 8,5 milliarder dollars værd, skal sælges fra.

Dermed vil bestyrelsen gå imod topchef Marissa Mayers et år gamle forretnings- og redningsplan. Hun kom til Yahoo fra google i 2012 og ville have solgt Alibaba-aktierne fra for at rejse penge til selve Yahoos kerneforretning, som gennem applikationer og netsteder viser annoncer for omkring en milliard brugere.

Komplikationerne i planen opstod, da de amerikanske myndigheder lod forstå, at et frasalg ikke ville kunne blive skattefrit, som man havde håbet på.

Yahoo købte sig ind i Alibaba i 2005, da Yahoo-medstifter Jerry Yang besluttede at købe 40 procent af selskabet for en milliard dollars.

Telegiganten Verizon, som tidligere i år købte Yahoos konkurrent AOL (America Online), vil ifølge topchef Lowell McAdam overveje at købe Yahoos internetforretning, hvis den sættes til salg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen