Berlingske Business
12:39Storaktionær i Ablynx købte op to dage efter Novo-bud

Yahoo indgår 10-årig aftale med Microsoft

Yahoo indgår 10-årig aftale med Microsoft - 1
Foto:

Rygterne om en aftale mellem Yahoo og Microsoft om søgemaskiner og annoncesalg talte sandt - og Yahoos søgemaskine erstattes nu af Microsofts Bing. Men Yahoos bruger kommer ikke til at bemærke det.

De næste ti år vil enhver søgning i Yahoos søgemaskine være leveret af Microsoft. Det står klart efter at de to selskaber onsdag fremlagde de nærmere detaljer i den aftale, The Wall Street Journal tidligt onsdag kunne offentliggøre. Ifølge aftalen får Microsoft 10 års licens til Yahoos søgemaskineteknologier, og Microsoft-søgemaskinen Bing vil fremover være kernen i Yahoo. Til gengæld skal Yahoo stå for annocesalg til begge søgemaskiner.

Aftalen er ganske særligt, fordi Microsoft siden begyndelsen af 2008 har forsøgt at overtage Yahoo, hvilket ikke er lykkedes. Under den nye aftale består Yahoo som selvstændigt selskab, samtidig med at Microsoft får en stor del af de, de kom efter - nemlig de mange millioner brugere, der dagligt lægger vejen forbi Yahoos søgemaskine. Med aftalen forsvinder en af de få giganter på nettet, samtidig med at der skabes en ny. Yahoo er nemlig født stort set samtidig med nettet, men har tabt terræn til Google i årevis, hvorfor søgemaskinedelen er blevet mindre og mindre vigtig for selskabet. I stedet har Yahoo satset på andre tjenester som mail, fotos og nyheder. Samtidig har Microsoft forsøgt at få ædt sig ind på Googles forspring, men har - trods den ganske fine søgemaskine Bing - ikke fået succes med at få brugerne til at ændre vaner.

De to selskaber vil i fællesskab få en position, der faktisk kan udfordre Google på både den kommercielle del og på søgningerne. Samtidig får Microsoft endelig gang i sin søgemaskine, hvilket selskabet ellers har floppet fælt med i årevis. Selv om Bing virker ganske fint, var dens forgængere Msn Search og Live Search langt fra noget at skrive hjem om, og brugerne valgte i flæng Google - og til dels Yahoo i stedet.

Aftalen mellem Yahoo og Microsoft er længe blevet betragtet som en død sild, men to faktorer har ændret på grundlaget. Først kom finanskrisen og dertil hørende fald i annoncemængden - og dernæst ansatte Yahoo den ret kommercielt orienterede Carol Bartz som CEO. Mens Google sidder på 65 procent af søgninger, har de to selskaber tilsammen kun 28 procent. Men Yahoo og Microsoft spænder over langt mere end blot søgemaskinen, og Yahoo er i forvejen den anden mest besøgte side på internettet.

Brugere af Yahoos søgetjeneste kommer dog ikke til at kunne se, at søgeresultaterne er leveret af Bing - udover at de muligvis bliver bedre.

maa@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen