Berlingske Business

Yahoo drøfter at sælge internetaktiviteter fra

pix-Yahoo
Internetgiganten Yahoo er presset og har problemer med at finde måder at sikre fremgang på. Nu skal det derfor drøftes, om selve Yahoos kerneforretning på nettet skal sælges. Arkivfoto: Robert Galbraith, Reuters/Scanpix Foto:

Den pressede internetgigants bestyrelse skal finde en ny og bedre fremtid og overvejer også et kæmpesalg af kinesiske Alibaba-aktier.

En af Internettets pionerer, Yahoo, vil i løbet af denne uge afgøre, om det nu er slut, og om hele den tilbageværende, haltende internetforretning skal være fortid.

25BUSYAHOO-MEYER.jpg

Bestyrelsen i det amerikanske selskab, som engang var en af de to største søgemaskiner på Internet, har aftalt en stribe møder onsdag, torsdag og fredag for at beslutte et salg af kerneforretningen og dermed også topchef siden sommeren 2012, Marissa Mayers fremtid. Det skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Samtidig skal bestyrelsen tage stilling til, om Yahoo skal sælge for mere end 30 milliarder dollars aktier i den kinesiske e-handelsgigant Alibaba Holding Group.

Tredjestørst i USA

Frasalget handler om de nettjenester, som Yahoo stadig driver, heriblandt posttjenesten Yahoo Mail og de to nyheds- og sportsnetsteder, Yahoo News og Yahoo Sport. Yahoos netsteder er samlet set de tredjemest besøgte i USA med 210 millioner besøgende i oktober. Kun internetgiganten Google og verden største, sociale netværk, Facebook, er større.

pix-Facebook-f

Under Marissa Mayer har Yahoo ellers købt stort op og investeret mere i videotjenester, annonceteknologi og mobil software, uden at det dog har båret frugt i form af bedre økonomi og væsentligt flere brugere.

Frasalgsplanerne er en konsekvens af, at det ikke er lykkedes Marissa Mayer, som kom fra Google, hvor hun stod for tjenester som Google Earth, Gmail og Google News, at få vendt Yahoo og gjort det til en blomstrende forretning.

SUNNYVALE, CA - JULY 17: The Yahoo logo is displayed in front of

Her har især netop Google og Facebook været med til at spænde ben. Marissa Mayers plan fra 2014 om at skubbe på med mobilannoncer, små filmannoncer og øvrige annoncer på sociale medier indbragte ikke den omsætning, som der var lagt op til, og samtidig svandt Yahoos indtægter fra det traditionelle marked med annoncevisning, når folk gik på nettet fra stationære og bærbare PCer med større skærme end de mange smartphonetelefoner, som i stigende omfang bruges til at gå nettet med, og hvor der ikke er samme plads til at vise annoncer.

To store udenlandske ejerposter

Yahoo selv vil ikke kommentere forlydenderne om de forestående ændringer.

pix-Yahoo Maps

Yahoo købte i 2013 blogtjenesten Tumblr for 1,1 milliarder dollars. Det bibragte Yahoo omkring en milliard nye brugere men ikke flere annonceindtægter. I september blokerede de amerikanske myndigheder for Yahoos planer om at sælge sin 15 procent store aktiepost i Alibaba ved ikke at ville godkende det som en skattefri handel. Den anslåes at være omkring 32 milliarder dollars værd. Derudover ejer Yahoo 35 procent af Yahoo Japan, en post til omkring 8,5 milliarder dollars.

Yahoo blev stiftet i januar 1994 af Jerry Yang og David Filo men kom først til at hedde Yahoo i marts 1995. Det var forbilledet for den første, danske søgemaskine, Jubii.

US-IT-INTERNET-YAHOO-ANNIVERSARY-FILES

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen